Det danske telemarked er præget af voldsomme forandringer, som teleselskaberne forsøger at tackle efter bedste evne.
Eksempelvis er forbruget af SMS'er ude i et dramatisk fald, mens data-forbruget omvendt eksploderer.
Teleselskaberne kæmper i det hele taget en hård kamp for at opretholde omsætning og indtjening på grund af faldende priser, øget konkurrence, nye forbrugsmønstre, pres på roaming-indtjeningen og et konstant behov for at opgradere netværkene.
Computerworld har derfor i en artikelserie beskrevet nogle af de udfordringer og muligheder, der præger markedet, og vi har også interviewet de administrerende direktører fra selskaberne Telenor, Telia og TDC om deres strategiske satsninger på markedet.
Selv om selskabernes direktører formulerer satsningerne på forskellige måder og har forskellige prioriteringer, er der en rød telefonlinje i udmeldingerne.
Grundlæggende har de rettet fokus på fem vigtige områder:
1) Effektiviseringer
At være teleselskab i dag handler i høj grad om at kunne holde omkostningerne nede. Det er der en række tiltag, der kan hjælpe med.
Vi kommer naturligvis ikke uden om afskedigelser af medarbejdere, der har præget telebranchen over de senere år.
"Det har vi været tvunget til, fordi vi er nødt til at effektivisere," siger TDC's administrerende direktør Carsten Dilling.
Samtidig er outsourcing af opgaver en vigtig del del af strategien, ligesom digitalisering og automatisering af ellers ressourcekrævende processer er i fokus; eksempelvis er selvbetjeningsløsninger meget populære hos selskaberne.
Disse to satsninger får du gavn af
2) Bedre kundehåndtering
Selvbetjening hænger dog sammen med et andet fokusområde; en bedre håndtering af kunderne som et middel til at opnå højere kundetilfredshed.
Teleselskaberne har nemlig i flere image/troværdigheds-undersøgelser været blandt bundskraberne (så selv journalister og brugtvognsforhandlere fremstår hæderlige).
Det øgede fokus på kunderne kan lyde som verdens største marketing-kliché, men for de danske teleselskaber er det efterhånden en nødvendighed, fordi det er et vigtigt redskab til at fastholde eksisterende kunder og tiltrække nye.
"Du kan ikke ignorere, hvad kunderne siger, og hvis du virkelig ønsker at blive kunde-fokuseret, skal du begynde at handle, ikke kun tale om det. Det har generelt manglet i industrien," siger Marek Slacik, der er administrerende direktør i Telenor.
3) Indholdstjenester
I takt med at det er blevet sværere at tjene penge på ren tale og SMS'er, og vi har fået flatrate på data-abonnementerne, er teleselskaberne begyndt at have fokus på, hvordan man kan sikre, at der rent faktisk er et behov for højere hastigheder og mere data.
Eller sagt på en anden måde: Hvordan giver man kunderne noget merværdi?
Hos TDC er Play mediet, der giver kunderne adgang til musik og film, mens Telia i stedet satser på samarbejder med eksisterende tjenester.
"Jeg tror ikke på, at vi selv skal lave de her value add-services. Det er meget bedre at teame op med Spotify og HBO, og hvad der ellers måtte være. De er verdensmestre i det her," forklarer Søren Abildgaard fra Telia.
"Så længe vi har nogle services, som kunderne gerne vil bruge, bliver der brugt mere og mere data."
To ting man skal satse på for at overleve
4) Netværk
indholdstjenester er dog ikke meget værd, hvis netværket ikke har en fornuftig dækning og kan levere høje hastigheder via 3G/4G/LTE.
Derfor har alle teleselskaber ikke bare ualmindeligt travlt med at opgradere på netværkssiden, men også med at markedsføre hvor gode deres respektive netværk er.
Det er her interessant, at Telia og Telenor har indgået et netværkssamarbejde, for at begge selskaber kan stå bedre på denne del af tele-slagmarken.
"Det handler ikke længere kun om voice og dækning, det handler rigtig meget om data, og det bringer en ny dimension ind," forklarer Telenors direktør om samarbejdet.
5) Vækst og overskud = overlevelse
Teleselskaberne er kommercielle forretninger, der skal vokse og få gode resultater ud af væksten. Det gælder ikke mindst her i Danmark, hvor mange mener, at fire store selskaber - TDC, Telia, Telenor og 3 - er et selskab for meget.
"Jeg tror, at det bedste, man kan gøre, er at sørge for, at man har vækst og skaber et overskud. Det gør én i stand til at være den, der konsoliderer, i stedet for at være den, der bliver konsolideret," udtaler Telias direktør, Søren Abildgaard.
Kravet om vækst og overskud kommer også til udtryk ved, at teleselskaberne i de senere år i langt højere grad er begyndt at udtale, at det ikke bare giver mening at dumpe priserne for at få kunder - for hvis kunderne er en underskudsforretning, hjælper det ikke meget.
"En af de mest populære telefoner, iPhone, som danskerne ønsker at eje, er relativ dyr, og det betyder, at der bliver lavet alle mulige ordninger, der gør det svært at tjene penge. Det er en udfordring, uanset om man hedder Telia, Telenor, 3 eller TDC," siger Carsten Dilling fra TDC eksempelvis om en konkret udfordring.
Læs alt om tele-krigen
Læs alle Computerworlds artikler om telemarkedet:
Sådan vil TDC bevare tronen i dansk tele-krig
Opråb: Apple, Nokia, HTC og Samsung har antenne-problemer
Telia-direktør: Det her vil afgøre dansk tele-krig
Telenors nye våben: Sådan skal ny it-platform bruges
Dit teleselskab har svært ved at tjene nok penge på dig
Sms'en i frit fald: Danskerne gider den ikke mere