Alt for mange smartphones og mobiler har for dårlige antenner, og det irriterer telebranchen, der investerer milliarder i mobil-netværk.
Problemet er, at kunderne, når deres telefon har svært ved at fange netværket, formentlig ofte bebrejder teleselskabet, selv om det kan være selve mobilen, der har et problem.
Som Computerworld skrev tirsdag, har Aalborg Universitet målt antenne-kvaliteten på 22 forskellige mobiltelefoner og telefonmodeller.
Konklusionen er blandt andet, at der er en forskel på mere end 10 gange i størrelsen af det radiosignal, der kræves for forbindelse med den dårligste i forhold til den bedste telefon.
Slet ingen gode telefoner
Der er ingen af telefonerne i testen, der opnår betegnelsen gode eller meget gode i forhold til antennen.
Der er til gengæld mange telefoner, der får karakteren middel, ligesom mange er under middel og nogle få decideret ringe.
I den sidste gruppe finder vi iPhone 5C, iPhone 5S og Nokia Lumia 925.
"Det er selvfølgelig et stort problem, at antennerne ikke er bedre end det," siger administrerende direktør i TDC, Carsten Dilling, til Computerworld.
Carsten Dilling mener dog, at TDC først og fremmest skal fokusere på det, selskabet selv er herre over.
"Vi skal blive ved med at investere i vores netværk og gøre, hvad vi kan for at levere 110 procent," siger Carsten Dilling, der samtidig tilføjer, at netværksleverandøren Huawei har fået besked på ikke bare at levere netværk, men også at levere netværk, der spiller bedst muligt sammen med telefonerne.
Tom Togsverd, der er direktør i Dansk Industris ITEK, skriver i en mail, at det er godt, at Erhvervsstyrelsen har undersøgt mobilantennerne.
"Mobiltelefonen er et uundværligt værktøj for borgere og virksomheder. Det er i den grad et produktivitetsfremmende arbejdsredskab. Derfor er det godt med fokus på, at flere faktorer har betydning for at teknologien virker, som den skal."
Forslag: Svagheder skal synliggøres
DI bakker derfor også op om et forslag om en EU-mærkningsordning for antenner, så det bliver lettere for forbrugere og virksomheder at gennemskue antennekvaliteten i telefonerne.
"Det nytter ikke noget, at teleselskaberne investerer milliarder af kroner i nettet, hvis telefonernes antenner ikke kan følge med," udtaler Tom Togsverd.
Vigtigt at lægge pres på producenterne
Carsten Dilling, administrerende direktør i TDC, mener først og fremmest, at det er vigtigt, at mobilproducenterne bliver gjort opmærksomme på problemet.
"Jeg tror, det vigtigste er, at der bliver lagt et pres på producenterne for at have fokus på antennerne. Om det så skal være med uvildige rapporter som denne her eller på andre måder, er ikke så afgørende," siger Carsten Dilling.
"Men det må heller ikke blive nogen undskyldning fra vores side. Vi skal fortsætte med at opgradere vores netværk, så vi gør alt, hvad vi kan fra vores side," siger Carsten Dilling til Computerworld.
Læs også: