Efter fem år som ejere er det tid til at sende virksomheden videre til næste fase.
Sådan lyder det fra Jubiis bestyrelsesformand, Jens Jakobsen efter at den nordjyske mediekoncern Nordjyske Medier nu overtager Jubii som led i en digital offensiv.
Det kan du læse mere om her: Frembrusende jysk koncern køber Jubii.
"Vi købte Jubii for fem år siden, og vi har i ejerkredsen hele tiden været enige om, at vi ikke skulle eje Jubii til evig tid," siger Jens Jakobsen til Computerworld.
Han ejer i dag 20 procent af Jubii. Det samme gør Skype-milliardæren Janus Friis.
De øvrige 60 procent er fordelt ligeligt på de øvrige seks ejere, der blandt andre tæller de to tidligere Jubii-direktører Henrik Busch og Peter Lundsgaard samt Creuna-stifterne Henrik Elk og Jakob Elk.
Er omsider begyndt at tjene penge
Efter ni år med dundrende underskud begyndte Jubii for et par år siden omsider at tjene penge igen, hvilket du kan læse mere om her: Jubii tjener penge igen efter ni års underskud.
På dette tidspunkt havde selskabet i alt tabt mere end 210 millioner kroner.
Det kan du læse mere om her: Millionerne vælter ud af Jubii for niende år i træk.
"Da vi købte Jubii, mente vi, at vi kunne genskabe selskabet og gennemføre en ordentlig turn around. Det kunne vi, men det tog lidt længere tid end forventet, da finanskrisen og annonce-krisen ramte os i 2012," siger Jens Jakobsen.
Krisen betød blandt andet, at Jubii-ledelsen besluttede at ændre strategi og øge fokus på automatiseringer og effektiviseringer i selskabet.
Sammenlagt kom selskabet ud af 2012 med et underskud på cirka 600.000 kroner.
"Nu synes vi, at selskabet er klart til, at der kommer en ny spiller og en ny ejer på banen, som kan noget med indhold og sådan nogle ting," siger Jens Jakobsen.
Derfor er sælgere godt tilfredse med prisen
Jens Jakobsen vil ikke sige, hvor meget Nordjyske Medier betaler for Jubii.
Men er det korrekt, at det drejer sig om et lille to-cifret millionbeløb?
"Arh, så lille ved jeg nu ikke, om det er," siger Jens Jakobsen.
Han og de øvrige Jubii-ejere tjener sammenlagt penge på salget, hvilket altså betyder, at de alt andet lige er tilfredse med handlen.
Godt tilfredse
"Vi har aftalt, at vi ikke udtaler os om prisen, men jeg kan sige, at vi som sælgere er godt tilfredse - ikke mindst når man tager de udfordringer, som vi har haft undervejs, med i betragtningerne. Jeg har også indtryk af, at køberen er tilfreds," siger Jens Jakobsen.
Salget af Jubii til Nordjyske Medier med Per Lyngby i spidsen er kommet i stand gennem tiden.
"Vi er kommet lidt tilfældigt i kontakt med hinanden, da vi jo færdes i de samme mediekredse. Og så har det udviklet sig derfra," siger Jens Jakobsen.
Ifølge ham var alle seks Jubii-ejere straks med på at sælge selskabet, da først snakken med Nordjyske Medier begyndte at udvikle sig.
"De er jo relativt driftige forretningsfolk alle sammen, og det passede fint med, at vi nu har bragt virksomheden frem til vækst, så den nu skal videre til næste step," siger Jens Jakobsen.
Læs også:
Frembrusende jysk koncern køber Jubii.