It-chefer og it-afdelinger landet over skal nu i gang med (hvis det ikke allerede er sket) at lægge planer for det kommende år.
- Er der tvingende nødvendige it-projekter?
- Er der nye teknologier og trends, som man med fordel kan investere i?
Der findes naturligvis ikke noget enkelt svar på spørgsmålet om, hvad de store it-satsningsområder skal være for lige netop den organisation, du er en del af.
Det afhænger både af, hvor man er rent it-modenhedsmæssigt, hvad forretningsstrategien er, og hvilke nødvendige opgraderinger, der er i det kommende år.
Hvor satser du dine penge?
I forhold til det sidste er der eksempelvis fortsat en del virksomheder, der kører med Windows XP - og når Microsoft stopper med at supportere det styresystem til april, vil der derfor være et betydeligt behov for at opgradere til nye maskiner med et mere moderne styresystem.
Set lidt fra oven tør vi dog godt vove pelsen og pege på fem områder, der vil være interessante at se på i det kommende år for mange virksomheder.
Der er næppe mange, der vil smide penge efter projekter på alle fem områder - men der er nok mange, der vil investere i et enkelt eller flere af disse områder.
Det er der flere gode grunde til. En af de primære er, at det er områder, hvor der er sket en vis udvikling og innovation.
En anden vigtig årsag er, at det er områder, der på hver deres måde kan give virksomheden konkurrencefordele, hvis man investerer klogt i dem.
Forretningssoftware og social software
1) Forretningssoftware - måske tid til den næste generation?
Et af de områder, hvor der sker en hel del i disse år, er ERP og CRM. På begge områder er det kendetegnende for mange virksomheder, at man kører med systemer, der efterhånden har nogle år på bagen.
Da krisen ramte os, udskød en del virksomheder de ERP/CRM-opgraderinger, der måske efterhånden var ved at være relevante.
Samtidig har de forskellige leverandører af forretningssoftware haft travlt med at udvikle de nye versioner af produkterne, der i højere grad end tidligere eksempelvis understøtter mobile løsninger og kan leveres som cloud-services.
Det er naturligvis slet ikke sikkert, at det er den helt store opgradering af ERP eller CRM, der er nødvendig - måske skal man i stedet se på, hvordan man med et mindre projekt kan gøre sit CRM lidt mere tablet-venligt eller styrke integrationen imellem de forskellige kanaler og applikationer, så man bedre kan servicere kunderne.
Uanset hvad er forretningssoftware et af de de områder, hvor der er sket og fortsat vil ske en udvikling teknologisk og funktionsmæssigt, og hvor man potentielt kan opnå konkurrencefordele og omkostningsbesparelser, hvis man investerer sine penge klogt.
Læs mere om emnet:
Fem ting du skal vide om fremtidens ERP-løsninger
Her er de store CRM-trends: Sådan ændres systemerne
2) Sociale medier - til mere end tant og fjas
Får du tunge øjenlåg, når snakken falder på Facebook og Twitter? Det behøver du ikke, for selvom sociale medier måske nok handler meget om skøre YouTube-videoer og mere eller mindre intelligente online-diskussioner om Morten Olsen om landstræner, er der i forretningssammenhænge masser af potentiale i teknologierne.
Det gælder både brugen af de eksterne sociale medier i marketing/branding/kundeservice-relationer, men i mindst lige så høj grad de interne løsninger i form af samarbejdssoftware.
Der er gode muligheder for at skabe en bedre sammenhængskraft i organisationen, så samarbejdet og innovationen blomstrer, og så daglige arbejdsgange bliver lettere at klare.
Sociale medier er til mere end tant og fjas - det kan give dig reelle forretningsfordele, hvis du griber det rigtigt an, og hvis du ikke gør det, kan det betyde, at din virksomhed er den næste, der havner i en uheldig shitstorm på Facebook.
Læs mere om emnet:
Sådan får du gevinst med sociale medier i dit firma
Sådan undgår du fiasko med SharePoint-projekter
Mobile løsninger og cloud computing
3) Mobile løsninger - det er tid til at tage næste skridt
Formentlig er din arbejdsplads en blandt de mange, der efterhånden har investeret i både smartphones og tablets til medarbejderne. Mon ikke også de fleste af de medarbejdere, der render rundt med en sådan device, har den sat op til kalender og mail?
Men stopper anvendelsen der, eller har I også taget hul på mobile løsninger inden for samarbejdssoftware, BI, CRM og ERP?
Hvis ikke, så er det et af de områder, som det kan give mening at investere penge i i det kommende år.
Det er først, når man tager det næste skridt, at mobilitet for alvor begynder at have de store perspektiver.
For nylig bragte Computerworld en liste over de vigtigste kategorier af apps til virksomheden - se listen til inspiration her.
Læs mere om emnet:
Mobile løsninger: Denne type apps buldrer frem
Disse apps kan virksomheden ikke leve uden
4) Cloud - nu begynder det at give mening
Det er efterhånden ved at være nogle år siden, at mere eller mindre en hel it-verden pludselig begyndte at tale om skyer her, der og alle vegne.
Det var i de første år en noget luftig snak, hvor det handlede rigtig meget om fremtiden og meget lidt om nutiden - for i nutiden var der (dengang) ikke forfærdelig mange reelle cloud-kunder.
Sådan er det ikke længere. I dag er der rigtig mange virksomheder, der kan se idéen i at få it leveret som en service over nettet. De mest markante eksempler på denne trend her i Danmark er formentlig det stigende antal brugere af Office 365 og Salesforce.com, men nu begynder sådan noget som Microsofts Azure også for alvor at vinde frem i danske virksomheder.
Samtidig er den nye generation af forretningssystemer - se punkt 1 - langt hen ad vejen også bygget til en cloud-verden. Derfor vil investeringer i moderne BI, CRM og ERP også betyde (i hvert fald nogle) investeringer i cloud-løsninger.
Om det er public cloud, private cloud eller hybride clouds, der er fremtiden for din virksomhed, ved du kun selv - og det er naturligvis også et åbentlig spørgsmål, hvor meget cloud vil ændre for jeres it-miljø i det hele taget.
At cloud er på fremmarch og nu ikke længere bare er en gang luftig snak, kan man dog ikke længere anfægte.
Læs mere om emnet:
Cloud computing: Sådan fungerer det
Microsoft: Her er den helt store gevinst ved cloud
BI og big data
5) BI og big data - dataanalyse er din fremtid
Kald det BI 2.0, kald det big data eller kald det noget helt tredje.
Dataanalyser har i mange år været en del af det at drive virksomhed, men i de senere år har nye teknologier banet vejen for en helt ny type analyser.
Pludselig kan man hive alverdens mere eller mindre ustrukturerede data ind fra forskellige kilder og behandle dem langt hurtigere, end det var muligt tidligere.
Der kommer sensorer i stadig flere ting, hvilket øger mulighederne (og også kompleksiteten), og softwaren, vi benytter til analyserne, bliver bedre og mere intelligent i forhold til at spotte tendenser, man måske ikke havde fået øje på for bare få år siden.
Data er ikke længere bare data; det er i analysen af data, du spotter dine nye forretningsmuligheder og får taget hånd om forretningens ømme punkter.
Og ja, der er masser af hype omkring big data, men sådan er det altid med nye teknologi-trends.
Til gengæld viser historien også, at der sjældent opstår så massiv en omgang hype, uden at det i sidste ende viser sig, at der rent faktisk var noget om snakken med de nye muligheder.
Læs mere om emnet:
Big data: Her er forklaringen på tidens store it-trend
Vild vækst på BI-markedet: Derfor sælger det så godt
Internet of Things: Derfor vil alt ændre sig nu
CIO i Grundfos: Sådan bruger vi vores data til at tjene penge