Butikskæder med mange og små butikker har hidtil måttet leve med risikoen for, at kunderne vælger at gå videre ned ad gaden til en konkurrent med et større og bredere udvalg.
Det problem vil legetøjsgiganten Top Toy, der herhjemme driver kæderne Toys'R'Us og Fætter BR, nu løse ved at give kunderne mulighed for at handle på nettet, mens de står i den fysiske butik.
Så hvis det eftertragtede vandgevær eller den fjernstyrede bil ikke lige er at finde hylderne, kan kunderne via en touch-skærm bestille varen online til levering direkte på hjemadressen. Og hvis varen skal byttes, kan det foregå via den fysiske butik.
Top Toy har i første omgang valgt at teste sin online-butik-butik midt i julehandelen i fire danske og to svenske butikker.
Hvis forsøget falder heldigt ud, er det meningen, at den nye løsning skal stå klar i 50 butikker i løbet af foråret. På længere sigt er der planer om fuld udrulning i de to kæders butikker i hele Norden.
Marketingdirektør i Top Toy Thomas Meng siger, at man ved at integrere online-indkøb og handel i fysiske butikker ønsker at komme kunderne i møde.
"Finder kunderne ikke det, de søger i en mindre Fætter BR-butik med knap så mange varer på hylderne som de store varehuse, vil de fremover kunne søge og bestille de ønskede varer direkte og efterfølgende få varerne leveret fragtfrit til deres hjem", siger Thomas Meng.
Hos Top Toy er man overbevist om, at cross channel-salg på tværs af digitale og fysiske kanaler vil styrke de kæder, der er bedst til at udnytte de nye synergier.
Top Toy har allieret sig med firmaet Sitecore som leverandør af den platform, der er motoren i den foreløbige test-løsning.