I 2017 skal der være 100 selvkørende biler på offentlige veje i den svenske by Göteborg, der ligger på nogenlunde samme breddegrad som Skagen og godt 200 kilometer fra København.
Sådan lyder meldingen fra den svenske bilfabrikant Volvo ejet af kinesiske Geely Automobile. Volvo er gået sammen med den svenske trafikstyrelse, Lindholmen Science Park og Göteborgs bystyre om konceptet 'Drive me', der skal eliminere trafikulykker med dødelig udgang.
Sådan kører de
Derfor vil Volvo i de kommende år videreudvikle sin SPA-arkitektur (Scalable Product Architecture) til sin XC90-model, således at der inden for fire år er 100 selvkørende biler, der kan fragte passagerer rundt i typiske pendler-områder som motorveje og trafikpropper i og uden for Göteborg.
Dermed bliver Sveriges næststørste by et levende laboratorium for Volvos 100 selvkørende biler, der vil kombinere software og andre komponenter fra en række leverandører, som skal samles i Volvos eget bil-system.
Blandt andet vil Volvo selv stå for algoritmerne, der styrer styringen af bilen, bremserne og motorkontrollen.
Det skriver Computerworlds britiske søstersite CIO.
Cloud i bilen
Når Volvoerne selv skal finde rundt på gader og stræder, bliver bilerne udstyret med radarer og kamerateknologi til registrering af bilens omgivelser.
Samtidig bliver bilen fodret med de seneste kortinformationer fra Volvos cloud til at finde vej i det svenske.
Den svenske bilfabrikant erkender dog ud fra tests, at trods den nyeste teknologi bliver bilerne ikke i stand til at køre helt af sig selv fra hjem til arbejde allerede i 2017. Eksempelvis skal bilisten selv styre uden om fodgængere i bymidten.
På andre og mere forudsigelige strækninger forklarer Volvo, at der her gerne skulle være tid for føreren af bilen til at snuppe en kop kaffe og læse avis, mens bilen kører sig selv fremad mod målet uden nødvendigvis at have menneskelige hænder på rattet.
Ud over Volvo har blandt andre Google længe arbejdet på en selvkørende bil, mens andre bilfabrikanter som General Motors og Nissan også er på vejbanen med robotstyrede biler.
Nissan hævder eksempelvis, at selskabet fra 2020 vil sælge en række forskellige selvkørende biler, som vil få en 'realistisk pris for forbrugerne', mens General Motors vil forsøge at gøre den legendariske Cadillac selvkørende allerede om to år.