Kampen om din fysiske position spidser til, og antallet af virksomheder, der forsøger at holde styr på din position i den fysiske verden, vokser hurtigt.
Det kan således blive oplysninger om dig, der er med til at redde de fysiske butikkers eksistens i kampen mod onlinebutikkerne.
Løsninger af denne type anvendes blandt andet af Coop og i lufthavnen i København.
Den gigantiske handelskæde Macys anvender lignende løsninger.
Det er dog langt fra alle, der har succes med kundeovervågning.
Butikkens var på Google Analytics
Niclas Jern er softwareudvikler og grundlægger af firmaet Walk Base.
Virksomheden arbejder på et softwaresystem, der kan identificere, hvordan kunderne bevæger sig rundt i et indkøbscenter eller i en butik.
Med egne ord vil firmaet været den fysiske butiks svar på Google Analytics.
Læs også: Bare vent: Så vild bliver overvågningen af dig
"Vi kan måle, hvor mange kunder der kommer ind i en butik, og hvor ofte de kommer tilbage. Hvis man bruger disse oplysninger i en butikskæde, har du et godt grundlag for at sammenligne kundernes reaktioner med dine beslutninger," siger han til Computerworlds svenske søsterside.
Han mener, at de fysiske butikker kan høste de samme fordele om detaljer om kunderne, som onlinebutikkerne allerede har og bruger.
Walk Bases teknologi anvender små WLAN-routere kombineret med et analyseværktøj, der kan identificere, hvilke mobiltelefoner, tabletter eller andre bærbare enheder der er i nærheden. Det gøres ud fra den enkelte device, som har et unikt identifikationsnummer.
Som man kender det fra Google Analytics, indeholder oplysningerne information om den enkelte besøgende.
Forskellen er, at Walk Base analyserer bevægelserne i butikken fremfor bevægelserne mellem forskellige websider.
Systemet skanner alle enheder, der har slået WLAN-funktionen til, og derfor kræver løsningen ingen form for software installeret på den enkelte mobil eller tablet.
En enkelt tilføjelse er dog vigtig i den sammenhæng, siger grundlæggeren.
"Vi indsamler kun anonyme data."
Magnetfelter og russisk kapital
Selv om Walk Base kun har nogle få kunder rundt omkring i Europa, så er der interesse for udviklingsarbejdet.
Den russiske Fond SBT Venture Capital har netop investeret små 30 millioner kroner i selskabet. Desuden har den russiske bank Sberbank, der står bag fonden, valgt at bruge Walk Bases teknologi på 18.000 afdelingskontorer.
Walk Base er dog langt fra alene om at være en lille virksomhed, der håber på at vokse sig stor med udspringet i dine personlige shopping-vaner.
Indoor Atlas er et andet eksempel. Virksomheden er udsprunget af robotforskningen på universitetet i Oulu i Finland.
Teknologien bygger på et andet fundament. Folkene bag Indoor Atlas bruger telefonernes indbyggede kompas til at læse variationer i et magnetfelt.
For at det skal virke, skal feltet først læses ved hjælp af en speciel app på telefonen. Når det er sket, får man et magnetisk fingeraftryk, som afslører, hvor brugeren befinder sig.
Denne teknologi har dog en udfordring.
Den virker nemlig ikke i alle bygninger. Der kræves metal, som kan påvirke magnetfeltet. Derfor virker teknologien ikke i eksempelvis træbygninger.
Ligeledes skal der installeres en app på telefonen.
Bluetooth-sporing
Nimble Devices har valgt en helt tredje teknologi til deres positionerings-app. Virksomheden opsætter Bluetooth beacons.
Takket være Bluetooth-sensorerne, der har en rækkevidde på op til 50 meter, vil butikkens salgssystem med det samme kunne registrere, når en ny bruger træder ind i butikken.
Det gør det også muligt for butiksejeren at sende tilbud, produktoplysninger eller et menukort ud til kunderne via en Bluetooth Low Energy-løsning.
Teknologien minder således om den, man finder i Apples telefoner, kaldet iBeacon.
Læs også:
Sådan bliver du indfanget i lufthavnens enorme it-spind
Sådan kortlægger Coop kunderne med big data - og tjener flere penge