Der bliver bedre plads på indkøbsgaderne, når forbrugerne den næste måneds tid for alvor tager fat på at købe julegaver til venner og familie. En stadig større andel af juleindkøbene foregår nemlig på nettet.
Det viser tal fra Foreningen for dansk internethandel (FDIH), som i en analyse fra oktober har undersøgt, hvor forbrugerne vil placere deres juleindkøb.
På baggrund af svarene forventer FDIH, at juleindkøbene på nettet vil stige med en tredjedel til i alt 1,2 milliarder kroner. Dermed når nethandelens andel af julesalget op på 15 procent af det samlede julesalg mod 12 procent i 2012.
Også ved juletid er der dog stor forskel på, i hvor høj grad danskerne tager nethandelen til sig. Kun omkring en tredjedel af forbrugeren finder julegaver på nettet. En næsten lige så stor gruppe vil slet ikke foretage onlineindkøb, mens resten er i tvivl.
Men når først kunderne har klikket sig ind på en netbutik, river de også for alvor varer ned i den elektroniske indkøbskurv. Den helt hårde kerne - hver fjerde netshopper - siger, at de vil lægge helt op mod 80 procent af deres juleindkøb på nettet.
"Vores fornemmelse er da, at vi tager markedsandele fra de traditionelle butikker"
I en af landets største onlinebutikker for consumer-elektronik, Proshop, fortæller direktør Morten Duch, at omsætningen op til jul stiger med 15-20 procent sammenlignet med resten af året. Og det er især gadget-orienterede varer som bærbare pc'er, tablets og mobiltelefoner, der fylder op under juletræet. Morten Duch nikker genkendende til billedet af, at en stigende del af forbrugerne køber ind på nettet.
"Vi ved jo ikke, hvor meget vi tager fra konkurrenterne, men vores fornemmelse er da, at vi tager markedsandele fra de traditionelle butikker," siger Morten Duch.
Der er dog ikke udsigt til, at julen i år bliver den helt store forbrugsfest, mener han.
"Vi forventer et salg mindst på niveau med sidste år eller i hvert fald større. Vi har haft et godt år, hvor niveauet har ligget højere, men med den økonomi, der er i samfundet lige nu, er der ikke lagt op til den helt store fest," siger han.
I undersøgelsen fra FDIH har forbrugerne også svaret på, hvorfor de foretrækker netindkøb. Her kommer sparet tid og trængslen i butikkerne ind som topscorer. Samme oplevelse har man i Proshop.
"Det vi hører fra kunderne er, at convenience betyder rigtigt meget, når man kan købe sine varer sidst på dagen, og der er hurtig levereringstid," siger Morten Duch.
Læs også: