Salesforce.com, der leverer CRM og social software som cloud-services, afholder i denne uge sin store udviklerkonference, Dreamforce, i San Francisco.
"Det har været 15 fantastiske år," lød det fra Marc Benioff, der var med til at grundlægge virksomheden, da han holdt sin keynote (se video nederst).
Siden 1999 er der sket ikke så lidt med cloud-pionerens forretningen. I dag er der 9.800 ansatte, og omsætningen i det seneste årsregnskab lød på omkring 17 milliarder kroner.
Ifølge Gartner overhalede Salesforce i 2012 SAP som verdens største CRM-leverandør, og det er der en god forklaring på, hvis man spørger Marc Benioff.
"Som I sikkert ved, er vi nummer et i verden inden for CRM og den mest innovative virksomhed i verden," råbte Marc Benioff ud til de mange tusinde tilhørere - i alt ventes 120.000 besøgende på konferencen.
Salesfores.com er da også ganske rigtigt tre år i træk kåret som den mest innovative virksomhed af finansmagasinet Forbes.
Taler ikke kun om teknologi
Gartner-analytiker Guy Creese, der overværede keynoten, bemærker i et blogindlæg, at Marc Benioff talte meget lidt om teknologi, men rigtig meget om, hvad teknologi kan bruges til - et eksempel var naturkatastrofen på Haiti for nogle år siden.
"Kort fortalt er Salesforce ved at justere ind i forhold til consumerization. Tro mig, nørderne er her stadig - butikkernes salg af bøger om, hvordan man skriver til de nye Salesforce 1 API'er skabte en lang kø. Men Salesforce giver også plads til forretnings-analytikere til at tweate og bygge via peg og klik."
"Denne anerkendelse af, at teknologiens formål er at gøre ting mulige, snarere end selv at være i fokus, er opmuntrende at se. Ikke alle it-leverandører forstår dette," skriver Gartner-analytikeren.
Her er Salesforces fremtid
Lidt teknologi blev det dog også til i Benioff-talen:
"Den første bølge inden for it var mainframen. Så rykkede vi videre til den anden bølge med pc'er og servere bygget af virksomheder som Microsoft og Oracle."
"Men vi er i den tredje bølge - den mest spændende nogensinde. Det handler ikke om tusindvis eller millioner af nye computere - nej, det handler om 50 milliarder af connectede ting, fordi alting er på nettet."
"Alt sammen bliver socialt, rykker ud i skyen, bliver mobilt - bliver sluttet til på nye fantastiske måder," sagde Marc Benioff og lagde ikke skjul på, at det i høj grad er denne tendens, som Salesforce.com skal tage udgangspunkt i fremadrettet.
Cloud-CRM stormer frem
IDC i Danmark har estimeret, at cirka 20 procent af CRM-markedet er dækket via SaaS/cloud-løsninger, og analysefirmaet forventer, at SaaS-andelen af CRM-markedet vil være stigende.
IDC regner vi med gennemsnitlige SaaS-vækstrater på cirka 24 procent om året på europæisk plan.
Formentlig vil væksten være et par procent højere i Danmark på grund af den erhvervsstruktur, vi har, hvor der er mange små- og mellemstore virksomheder, der i højere grad efterspørger cloud-CRM.
"Det totale CRM-marked forventes at vokse med cirka seks procent årligt fra 2012 til 2016. Det vil sige, at SaaS-andelen af omsætningen vil stige i de kommende år," har Andersen Ebbesen, nordisk softwareanalytiker i IDC, tidligere forklaret.
Salesforce.com er dog langt fra den eneste leverandør, der rider med på den bølge - også hos eksempelvis Microsoft er cloud-CRM et stort satsningsområde.
Herhjemme er en af de helt store brugere af Salesforce skoproducenten Ecco, der skulle vælge imellem SAP CRM og Salesforce - læs den historie her.
Salesforce versus SAP
Gartner har vurderet, at Salesforce.com i 2012 overhalede SAP som verdens største CRM-leverandør målt på omsætning.
Salcesforce.com oplevede fra 2011 til 2012 en vækst i omsætningen på 26 procent, mens SAP kun voksede 0,1 procent, ifølge Gartner.
Her i Danmark var det dog ifølge IDC SAP, der dominerede i 2012 med en omsætnings-markedsandel på 19,6 procent mod 9,6 procent til Salesforce og 6,8 procent til Microsoft.
Se hele Marc Benioffs keynote her:
Læs også:
Glem alt om CRM fra skyen hvis du ønsker at spare
Microsoft-boss: Sådan rykker vi CRM og ERP i skyen
Cloud-løsningerne løber fra de klassiske CRM-systemer