Spørgsmålene, der bliver ved med at vende tilbage:
Hvad skal it-afdelingen dog gøre, når marketingchefen, produktionschefen og udviklingschefen går egne veje og køber it-løsninger?
Og hvad skal de gøre, når de rene it-produktionsopgaver for de flestes vedkommende bliver outsourcet?
Gættene har været mange:
It-afdelingen skal være forretningsproceskontoret, der som bindeled mellem forretningen og it-leverandøren designer forretningsprocesser i de nye standardsystemer.
It-afdelingens vigtigste opgave bliver at skabe direkte forretningsresultater både i afsætning og profit.
It-afdelingen skal være orkestratoren, der holder styr på leverandører og cloud-services.
It-afdelingen bliver en del af produktudviklingsafdelingen.
It-afdelingen lukker...
Alle sammen gode gæt, og tiden vil vise, om nogen af dem bliver andet end bare gæt.
Du kan uden tvivl selv fortsætte listen af gode kvalificerede skud, og her kommer endnu et. Der er lige lidt tilløb via megatrends, men pointen følger...
Fejltolerancen vokser
It-afdelingen er som alle vi andre ramt af et mylder af teknologiorienterede trends, SMAC, eller Social, Mobility, Analytics og Cloud - og i vores iver efter at udnytte de mange muligheder bedst muligt til at skabe ny forretning glemmer vi nogle gange, hvad de fører med sig.
SMAC går hånd i hånd med consumerization, altså tendensen til at ny teknologi starter hos forbrugerne i stedet for som i gamle dage i virksomheden.
En af de ting, vi har vænnet os til som almindelige brugere, er den hastighed, tingene forandrer sig med: Der kommer nye opdateringer til vores mobile apps hele tiden, og om en måned kommer der en ny app.
Vores tolerance over for småfejl i app'en stiger i takt med, at vores tolerance over for ventetid falder. Det er en udvikling, mange cloud- og mobilbaserede løsninger udnytter, selv om det nogle gange bliver overdrevet.
For ikke så mange opdateringer siden hentede jeg en annonceret udgave af det system, vi bruger til håndtering af rejseomkostninger her på kontoret, som hedder Concur.
Det kom i en dansk version, der trods alt var lige lovligt tolerant over for småfejl - særligt i oversættelsen: "Book hotel" der blev oversat til "Bog hotel", og selv navnet Concur var talesprogsoversat til "Erobre".
Og selv om det i den grad gjorde rejseafregning sjovere, behøver jeg nok ikke tilføje, at den nu er trukket tilbage og afløst af en mere korrekt, men også mere kedelig engelsk version.
Fremtidens it-afdeling
Så det kan selvfølgelig også gå for stærkt - og det er lige netop her, der er en opgave for it-afdelingen.
Ikke forstået sådan, at de skal bremse udviklingshastigheden i produktafdelingen, endelig ikke, men der skal findes en måde at gøre de hurtige releases tilnærmelsesvist lige så driftssikre som de store vandfaldsbaserede udviklingsprojekter. Scrum, hvor hvert sprint er en release.
It-afdelingens opgave bliver at kvalitetssikre de mange it-initiativer i organisationen.
"Men den rigtige kunst består ikke i at overvåge og kontrollere"
Governance er en del af varen - en styringsmodel, der sikrer, at afdelingen får besked, når it-initiativer sættes i gang rundt omkring i forretningen.
Men den rigtige kunst består ikke i at overvåge og kontrollere: For at gøre det med succes er det min erfaring, at man står sig bedst ved at levere værdi retur.
Og det, der i den grad efterspørges i organisationen, er en sikker måde at levere gode kvalitetssikrede løsninger til slutbrugerne på - hurtigt.
Jeg tror, at det er it-afdelingens vigtigste opgave.
Karsten Fogh Ho-Lanng er corporate vice president og chief technology officer hos NNIT.
Computerworlds klummer er alene udtryk for skribentens egne holdninger.