Artikel top billede

(Foto: Jakob Boserup)

Hvad skal der ske i it-afdelingen? Der skal fart på!

Klumme: Her er it-afdelingens nye opgave, når firmaets afdelinger selv køber it ude i byen, og resten er blevet outsourcet.

Spørgsmålene, der bliver ved med at vende tilbage:

Hvad skal it-afdelingen dog gøre, når marketingchefen, produktionschefen og udviklingschefen går egne veje og køber it-løsninger?

Og hvad skal de gøre, når de rene it-produk­tionsopgaver for de flestes vedkommende bliver outsourcet?

Gættene har været mange:

It-afdelingen skal være forretningsproceskontoret, der som bindeled mellem forretningen og it-leverandøren designer forretningsprocesser i de nye standardsystemer.

It-afdelingens vigtigste opgave bliver at skabe direkte forretningsresultater både i afsætning og profit.

It-afdelingen skal være orkestratoren, der holder styr på leverandører og cloud-services.

It-afdelingen bliver en del af produktudviklingsafdelingen.

It-afdelingen lukker...

Alle sammen gode gæt, og tiden vil vise, om nogen af dem bliver andet end bare gæt.

Du kan uden tvivl selv fortsætte listen af gode kvalificerede skud, og her kommer endnu et. Der er lige lidt tilløb via megatrends, men pointen følger...

Fejltolerancen vokser

It-afdelingen er som alle vi andre ramt af et mylder af teknologiorienterede trends, SMAC, eller Social, Mobility, Analytics og Cloud - og i vores iver efter at udnytte de mange muligheder bedst muligt til at skabe ny forretning glemmer vi nogle gange, hvad de fører med sig.

SMAC går hånd i hånd med consumerization, altså tendensen til at ny teknologi starter hos forbrugerne i stedet for som i gamle dage i virksomheden.

En af de ting, vi har vænnet os til som almindelige brugere, er den hastighed, tingene forandrer sig med: Der kommer nye opdateringer til vores mobile apps hele tiden, og om en måned kommer der en ny app.

Vores tolerance over for småfejl i app'en stiger i takt med, at vores tolerance over for ventetid falder. Det er en udvikling, mange cloud- og mobilbaserede løsninger udnytter, selv om det nogle gange bliver overdrevet.

For ikke så mange opdateringer siden hentede jeg en annonceret udgave af det system, vi bruger til håndtering af rejseomkostninger her på kontoret, som hedder Concur.
 
Det kom i en dansk version, der trods alt var lige lovligt tolerant over for småfejl - særligt i oversættelsen: "Book hotel" der blev oversat til "Bog hotel", og selv navnet Concur var talesprogsoversat til "Erobre". 

Og selv om det i den grad gjorde rejseafregning sjovere, behøver jeg nok ikke tilføje, at den nu er trukket tilbage og afløst af en mere korrekt, men også mere kedelig engelsk version. 

Fremtidens it-afdeling 
Så det kan selvfølgelig også gå for stærkt - og det er lige netop her, der er en opgave for it-afdelingen. 

Ikke forstået sådan, at de skal bremse udviklingshastigheden i produktafdelingen, endelig ikke, men der skal findes en måde at gøre de hurtige releases tilnærmelsesvist lige så driftssikre som de store vandfaldsbaserede udviklingsprojekter. Scrum, hvor hvert sprint er en release.

It-afdelingens opgave bliver at kvalitetssikre de mange it-initiativer i organisationen.

"Men den rigtige kunst består ikke i at overvåge og kontrollere"

Governance er en del af varen - en styringsmodel, der sikrer, at afdelingen får besked, når it-initiativer sættes i gang rundt omkring i forretningen.
 
Men den rigtige kunst består ikke i at overvåge og kontrollere: For at gøre det med succes er det min erfaring, at man står sig bedst ved at levere værdi retur.

Og det, der i den grad efterspørges i organisationen, er en sikker måde at levere gode kvalitetssikrede løsninger til slutbrugerne på - hurtigt.

Jeg tror, at det er it-afdelingens vigtigste opgave.

Karsten Fogh Ho-Lanng er corporate vice president og chief technology officer hos NNIT.

Computerworlds klummer er alene udtryk for skribentens egne holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere