Mange af YouSee's 400.000 bredbåndskunder har de seneste uger måttet trækkes med langsomme internetforbindelser, som slet ikke lever op til de lovede hastigheder.
Kunderne oplever især problemerne under spidsbelastning i aftentimerne fra klokken 18 til 23, hvor eksempelvis en 100 Mbit-forbindelse ifølge nogle kunder falder helt ned til mellem 5-10 Mbit. Det fremgår blandt andet af flere indlæg på YouSees internetforum.
Afdelingsdirektør i YouSee Eva Tetsche bekræfter over for Computerworld, at selskabet har problemer med at levere den lovede båndbredde. Hun hævder dog, at problemerne kun opstår i enkelte lokalområder og afviser, at der er tale om et generelt problem.
"Jeg anerkender, at nogle kunder i perioder kan opleve, at de ikke helt måler den hastighed, de skal have. Nogle steder - primært på Sjælland - har vi problemer i peak-hour fra klokken 18 til 23, hvor nogle kunder vil kunne opleve, at de ikke har den hastighed, som de skal have," siger Eva Tetsche.
"Vi har derfor sat en stor plan for kapacitetsudbygning i gang, hvor vi ruller ekstra kapacitet ud på bredbånd. Det arbejder vi intenst på, at vi får løst her i resten af 2013. Det er noget, vi hele tiden gør, men vi er nu ved at flytte noget ekstra-ekstra kapacitet over på ip-bredbånd," siger hun.
Hun lover samtidig, at kunderne i de tilfælde, hvor problemet ligger hos YouSee, kan få kompensation i form af nedsat abonnementsbetaling.
Hvor mange kunder rammer det her problem så?
"Vi kan ikke garantere alle kunder 100 procent hastighed døgnet rundt. Det vil ikke kunne lade sig gøre, men det er under fem procent (af YouSees omkring 400.000 kunder, red.), der kan komme ud for, at de i perioder oplever lavere hastighed."
Så de kunder, der har problemer, kan ikke regne med, at det bliver før nytår, at det løser sig?
"Jo, det kan de. Vi har nogle centraler rundt omkring hvor vi løbende udbygger, så vi stille og roligt frem mod nytår løser problemet."
Hvor længe har I vidst, at der var et problem?
"Du kan ikke helt stille det op på den måde. Hastighedsbehovet på nettet stiger hele tiden. Vi oplever nogle gang her om efteråret, at når folk kommer ind fra liggestolen, så er der er et meget stort boom i behovet for ekstra kapacitet. Der har vi bare set en eksplosion i behovet for kapacitet, og det er det hul, vi lige skal have lappet på," siger Eva Tetsche, som samtidig fortæller, at YouSee lægger 20 procents ekstra-kapacitet oven i den bredbåndshastighed, som kunderne betaler for, så kunderne uden for myldretiden får en højere båndbredde.
Læs også: