En ny generation af aggressive reklamer fylder mere og mere i de apps, du installerer på din smarte telefon.
Det såkaldte madware (mobil adware) er en potent form for mobile reklamer.
Det er ikke almindelige online-annoncer, men indtrængende pop-op-annoncer, der eksempelvis fylder hele din skærm med en reklame.
Med andre ord er der tale om skjulte funktioner i apps, der kan være lovlige, men som du helst ikke vil have på din mobiltelefon.
Og denne type superreklamer vinder kraftigt frem.
Det kan man læse i en sikkerhedsvurdering fra firmaet Symantec.
Her kan man blandt andet se, at de aggressive mobil-annoncer er steget støt på Googles app-forretning Google Play.
En ud af fire har indbygget reklamebombe
Ifølge firmaet indeholder 23 procent af alle apps i Googles app-butik madware.
Det er en stigning i forhold til sidste år, da procentsatsen var på 15.
Ligeledes peger Symantec på, at tredjeparts app-butikker er endnu hårdere ramt af madware i deres apps.
Information og reklame
To ud af tre af disse madware-apps indsamler oplysninger om den mobile enhed, eksempelvis telefonproducent og model. Desuden viser en tredjedel af disse apps reklamer i notifikationsmenuen.
"Vi kan se en markant udviklingstendens i madware," skriver Symantec i rapporten.
"Hvis denne udvikling fortsætter, vil 25 procent af alle apps i Google Play indeholde madware inden udgangen af 2013."