Sonofon trækker følehornene til sig og lover nu højt og helligt at ændre sig betingelserne for at udleje mobiltelefoner.
Det sker, efter IT- og Telestyrelsen gik ind i sagen og stillede kritiske spørgsmål, fordi Sonofon var på kant med lovens bestemmelser om bindingsperiode.
Styrelsen greb ind, efter Forbrugerrådet hos Computerworld Online stillede spørgsmålstegn ved, om Sonofon overholdt intentionerne i teleloven.
Mobilselskaberne må nemlig kun binde privatkunder til deres net i seks måneder, men bindingsperioden på den lejede mobiltelefon er 12 måneder.
Sonofon var godt klar over, at det oprindelige koncept var på kant med loven. Til mobilselskabets eget medarbejderblad sagde selskabets advokat, Lars Munch Andersen, for nylig:
- Vi har med vores Bytmobil-koncept bevidst besluttet at afprøve grænser. Vi vidste derfor godt, at der måtte forventes kritik fra visse myndigheder eller forbrugerorganisationer.
Sonofon står også fast på, at lejeaftalen på mobiltelefonen gælder i 12 måneder. Den aftale hører nemlig under lejeloven.
Derimod lover mobilselskabet nu IT- og Telestyrelsen, at kunderne efter kun seks måneder kan bryde den SIM-lås, som binder telefonen til Sonofons netværk. Dermed kan kunderne efter de seks måneder benytte den lejede mobiltelefon på en konkurrents netværk. Det bliver gratis at få låst telefonen op, men det skal ske i en Sonofon-butik.
Det stiller IT- og Telestyrelsen sig tilfreds med, og styrelsen lover ikke at foretage sig yderligere i sagen, hvis blot Sonofon skynder sig med at få sat ændringerne i værk.