I onsdags kunne omkring 300.000 rejsende i hovedstadsområdet ikke købe billet via mobil-app og sms-tjenesten 1415.
Dermed blev de rejsende i Metroen, i S-tog og i hovedstadens busser tvunget i kiosker eller til billetautomater, hvis de skulle rejse med offentlige transport til og fra arbejde.
Fejlen skyldtes en hardware-udskiftning hos leverandøren, som DSB endnu mangler en detaljeret redegørelse fra.
"Vi har talt med store bogstaver til vores leverandør, for denne slags fejl må simpelthen ikke ske," fortæller DSB's chef for salg og produktmarketing Christian Linnelyst til Computerworld.
Holder hånd over leverandør
Normalt sælger DSB, Metroselskabet og Movia dagligt omkring 30.000 billetter via sms- og app-tjenesten, hvilket svarer til omkring 10 procent af dagens salg.
Kun 2.000 rejsende kunne onsdag købe billetter over de digitale kanaler.
"Vi ved endnu ikke, om vi er gået glip af salg, når folk er tvunget til at købe i automater eller i kiosker, men vi håber det naturligvis ikke," siger Christian Linnelyst.
Han ønsker ikke at komme ind på, hvad der er blev sagt til transportselskabernes leverandører af de digitale tjenester.
"Vi vil rigtig gerne ad digitaliseringsvejen, og så er det jo rigtigt ærgerligt, at sådan noget her ske," fortsætter han uden at ville sætte navne på den leverandør, hvor hardware-fejlen opstod.
Skal have nødplan
Oven på billet-miseren kræver DSB sammen med de andre trafikselskaber i hovedstaden nu en detaljeret rapport om hændelsesforløbet.
"Vi skal selvfølgelig have en procedure for duplikering, hvis en lignende udskiftning foregår en anden dag. Det holder jo ikke, at folk ikke kan købe billetter digitalt," lyder det fra Christian Linnelyst fra DSB.
Han fortæller, at i lighed med fuld funktion på billetautomater fungerede selskabernes app til periodekort (eksempelvis månedskort) i nedbrudsperiden.
Også i foråret kollapsede et billetsystem for DSB via app, hvilket du kan læse mere om her.