Får du stadig reklamer for bleer, selv om børnene er flyttet hjemmefra for flere år siden?
Dukker der dating-tilbud op, selv om du netop har haft sølvbryllup og er lykkelig i ægteskabet?
Det er langt fra altid, at virksomhederne rammer plet med deres reklamer eller tilbud.
Faktisk mener 38 procent af brugerne, at de er trætte af at være skydeskive for irrelevant digitalt bras.
Det viser en undersøgelse, som big data-firmaet Sas Institute har foretaget blandt 1.300 personer.
59 procent af brugerne mener dog, at virksomhederne bliver bedre og bedre til at ramme plet.
De bedste og de værste
De firmaer, der bliver betragtet som de bedste er - nok ikke så overraskende - online-butikker som Amazon. Begrundelsen er, at kunden bliver præsenteret for gode alternativer og relaterede tilbud.
På andenpladsen kommer underholdningsindustrien, eksempelvis i form af streaming-tjenester som Netflix, der forstår at foreslå den næste film, du skal se.
Lidt overraskende kommer supermarkeder ind på en tredjeplads.
Undersøgelsen er foretaget i USA, hvor der er mange bonus- og loyalitetsprogrammer i denne type virksomheder, der så bruges til at skabe brugerprofiler. I Danmark er det knap så udbredt, men Coop har et lignende bonusprogram.
Og det er et område, der arbejdes meget med i Coop.
Dem, der får flest hug af brugerne, er flyselskaber og hoteller.
"Det er typisk tjenester, som kunderne kun besøger sjældent. Derfor er der ikke så gode muligheder for at indsamle data, der kan skabe gode kundeprofiler," fortæller Pamela Prentice, der er analysechef i Sas Institute, om resultatet.
Bankerne ligger ligeledes i den tunge ende af feltet.
Læs også:
Big data-løsning i dansk kommune får borgerne i arbejde
Mød en af magtens mænd indenfor big data-teknologi
Sygehus-it gennempløjer dine data - her er resultatet