Computerworld mener: Udviklingen af de digitale muligheder går så stærkt, at vi helt generelt ofte har svært ved at følge med.
Inden vi får set os om, er der dukket endnu en ny løsning, en ny teknologi, en ny fantastisk mulighed op, som skal afløse de metoder og løsninger, som vi (næsten) altid har brugt.
Problemet bliver på mange måder kun værre, når der er tale om en løsning, som vi ikke frivilligt anvender jævnligt, men som vi kun af nød anvender en sjælden gang imellem.
Sådan er det tilfældet med de fleste offentlige systemer - som til gengæld ofte rummer enorme besparelsespotentialer i organisationerne bagved.
Om godt en uge - 1. november - udløber fristen for omkring 450.000 danske virksomheders oprettelse af en lovpligtig, digital postkasse.
Fristen har været kendt længe, men alligevel mangler flere hundredetusinde danske virksomheder fortsat at komme til tasterne for at oprette den lovpligtige postkasse.
Det er så mange, at meget tyder på, at fristen ikke vil blive overholdt. Det kan du læse mere om her.
Alligevel er der gode takter - Erhvervsstyrelsen er optimistisk og tror på, at der kommer en slutspurt, hvor virksomheder i tusindvis vil strømme ind på styrelsens hjemmeside for at aktivere den digitale signatur, som de har fået tilsendt.
Under alle omstændigheder er det noget, der vil ske før eller siden. Det er blot et spørgsmål om (kort) tid.
For efter 1. november vil det gradvist begynde at blive sværere og sværere for virksomheder at fungere uden den digitale postkasse, der fra tid til anden kommer til at indeholde vigtige oplysninger.
Tvang virker - lad os få noget mere af den
Det offentlige har - både internt og eksterne - tidligere benyttet sig af samme model: Stramme deadlines kommunikeres klart ud. Nul valgmuligheder. Nul alternativer. Og et stykke tid efter deadlinen, slukkes strømmen for dem, der ikke er med. Færdigt arbejde.
Alle gange har det haft overvældende effekt. Og hvordan skulle det også have andet, når ingen kan sige nej?
Det bliver en lettelse
Til gengæld er gevinsten for selv de trægeste danskere som regel klar, når de først kommer med: De digitale løsninger frigiver tid, ressourcer og midler, der kan investeres i vigtigere ting.
Vi erkender, at det nye er ikke farligt, men godt.
Den lige vej til hurtig udrulning
Konklusionen er, at tvang virker.
Og at tvang, deadlines og enkle og fast kommunikerede beslutninger er vejen frem, hvis vi for alvor skal udnytte de muligheder, som de digitalt-drevne forandringer giver.
Vi kan have mange grunde til at ignorere eller overse nye digitale muligheder - måske er den primære, at vi ikke gider bruge den fornødne energi på at sætte os ind i for os perifere systemer, når vi har nok at se til med at sætte os ind i nye systemer, der er vigtige for os.
Lad os få nogle flere systemer
De digitale kompetencer spiller en central rolle i Danmark, og vi er generelt trygge ved digitale løsninger - også de nye af slagsen.
De digitale løsninger spiller en nøglerolle for Danmarks konkurrenceevne og innovationsevne, ligesom det er ny og konstant bedre anvendelse af it, der skal frigøre ressourcer til mere velfærd.
Digitaliseringen af det offentlige er allerede i fuld gang, men der er rigeligt plads til at sætte sig flere mål - og følge dem op med flere skarpe deadlines og tvangsmæssige udrulninger, som ingen kan sige nej til.
Folkeskolen? Sygehusvæsnet? Valg?
Hvad kommer først?
Læs også: Derfor skal der oprettes 21.000 digitale postkasser - om dagen.