"Man vil næppe i fremtiden se på det som en positiv oplevelse, men man bliver en erfaring rigere."
Sådan fortæller CIO Ari Einarsson fra den konkursramte entreprenør-virksomhed Pihl & Søn.
Han har siden 2007 haft det overordnede it-ansvar hos den 3.000 mand store traditionsrige virksomhed, der blev stiftet tilbage i 1887.
"Det er færdeligt," fortæller Ari Einarsson indledningsvist om de mange kollegaer, der nu står uden arbejde.
I dag er det nogen tid siden, at medarbejderne fik den chokerende besked.
"Jeg brugte weekenden op til mandag den 26. august på at teste 365 (Microsoft-system, red.) på dele af vores system. Min glade besked mandag morgen til kollegaerne var, at det bliver godt," fortæller Ari Einarsson.
Senere samme dag kommer beskeden så klokken 13: Selskabet er gået i betalingstandsning, og der indkaldes til informationsmøde klokken 14.30.
"På det tidspunkt sidder jeg faktisk i et møde med en leverandør om fremtidige planer. Det må afbrydes," siger han.
I stedet skal it-folkene sørge for at få sat videokonference op til informationsmødet klokken 14.30, så folkene i Vestdanmark også kan høre og se med.
Pihl & Søn har hovedkontor i Kgs. Lyngby, men kontorer i hele verden.
Senere samme aften får Ari Einarsson travlt.
Med i task force: Hvem har it-overblik?
For samme aften bliver han indkaldt til møde, hvor han får at vide, at han skal være med i en task force, der populært sagt skal "rydde op".
"Jeg får lov at vælge én mand, der skal hjælpe mig," forklarer it-chefen.
Normalt består it-afdelingen af cirka 14 mand, der servicerer de mange ansatte over hele verden - og på lokationer i hele verden.
Nu er opgaven at holde alle it-systemerne kørende, forklarer han.
"Vi skal sørge for, at intet lukker ned. For intet må gå tabt, og der skal være adgang til materiale," fortæller Ari Einarsson.
Han forklarer, at kurator skal have dokumentation og materiale fra de forskellige byggepladser og projekter, når de skal overdrages til andre.
"Så det er en meget vigtig opgave, at vi får sikret det," fortæller han.
Kapper forbindelsen
Imidlertid er det ikke helt så let, som det lyder. For det første måtte Ari Einarsson bede om to mand mere til opgaven - hvilket han fik.
Derudover kappede en leverandør netværksforbindelsen, da nyheden om betalingsstandsningen kom ud.
"Det må man imidlertid slet ikke gøre, da reglerne faktisk siger, at kurator skal kontaktes," siger Ari Einarsson.
Han fortæller dog generelt om forstående leverandører, der har handlet professionelt. Og flere er da også kommet i klemme.
Eksempelvis har firmaet brugt konsulenthuse, hvor betalingen først er faldet et par måneder senere. Og det kan være et problem.
It-chefen og hans nu tre mand store it-gruppe arbejder i den første uge på at hente data ned.
"Vi henter nok 6-7 terabyte ned på meget varierende linjer. Og måtte sågar køre ud til flere byggepladser og hente servere, fordi strømmen var blevet taget derude," fortæller han.
Lønnen dækkes ikke fuldt ud
I dag snart to måneder efter betalingsstandsningen har én af hans tidligere folk fået arbejde igen.
Andre får god hjælp hos Jobcenteret i Lyngby. Imidlertid betaler Lønmodtagernes Garantifond lønnen i opsigelsesperioden.
Men alligevel kan flere komme i klemme, da fonden maksimalt udtaler 160.000 kroner netto.
"Og for flere it-folk og ingeniører er det ikke nok til at dække den løn, som de egentlig var berettiget til," siger han.
Til gengæld kan de så anmelde deres krav til boet, hvor de er blandt de kreditorer, som står først i køen.
Aflevere it-grej
Allerede tirsdag den 27 - dagen efter betalingsstandsningen - blev alle medarbejderne indkaldt og blev bedt om at medbringe deres it-grej.
"Det skulle afleveres og blev registeret," fortæller Ari Einarsson.
Siden er planen, at det skal renses så godt som muligt og videresælges.
Men selvfølgelig således, at private oplysninger ikke følger med ud.
Faktisk har netop reglerne om udlevering af data været en hurdle, forklarer han.
"For i flere byggeprojekter er det relevant at overdrage medarbejdernes mail-korrespondancer, men det må man ikke uden samtykke," forklarer it-chefen.
Så her har man i flere tilfælde måttet indhente samtykke, inden data har kunnet videreleveres.
Sidste etape
Arbejdet er langt fra færdigt i boet. Næste opgave for Ari Einarsson og hans flok er at få proppet selskabets store it-platform og data ned i "en lille it-dåse".
"Vi skal simpelthen have data fra 200 servere - måske 45 terabytes - kogt ned, så det kan være på en lille rack," siger it-chefen.
Udfordringen er så samtidig, at man skal bruge et absolut minimum af investeringer.
"Sådan er det jo, men det har vi nu også været vant til at arbejde under og har ikke haft nogle større it-investeringer op til konkursen," siger han.