Selvom dansk politi har adresser og navne på svindlere, der misbruger danskeres betalingskort, så griber de ikke ind.
Sådan lyder anklagen fra Christian Harboe, som er medejer af den danske webshop Blacksnow, der sælger udstyr til skieentusiaster. Her i blandt de populære GoPro-kameraer.
Men kameraerne har ikke blot vist sig at være populære blandt skiløbere. Siden april i år har webshoppen oplevet et stigende antal bestillinger, der er blevet foretaget med stjålne betalingskort-oplysninger.
Fattede ikke mistanke
Da de første ordrer på GoPro-kameraet fra kunder med østeuropæiske navne tikkede ind i foråret, blev der ikke umiddelbart fattet mistanke.
Kunderne havde adresse i Danmark, webshoppen modtog pengene, og pakkerne blev afleveret på adresserne
"Vi troede, alt var i orden. Vi blev først opmærksom på, at der var noget helt galt, da en række danskere begyndt at ringe til os med klager, fordi de kunne se på deres kontoudskrifter, at vi havde trukket et beløb på deres konto, selvom de ikke havde bestilt noget," siger Christian Harboe til Computerworld.
Svindlen har nu stået på i et halvt års tid, hvor gerningsmændene flere gange hver uge har bestilt GoPro-kameraer.
Pakkerne er blevet sendt til adresser flere steder i Danmark, og Blacksnow har hver gang anmeldt svindelsagerne i de pågældne politikredse.
Men ifølge Christian Harboe oplyser politiet hver gang, at der ikke er ressourcer til at efterforske forbrydelsen.
"Det var vi meget frusterede og dybt forundret over, fordi vi jo har helt konkrete oplysninger på de her personer, og vi ved, at de har været på adressen til at tage imod pakkerne," siger Christian Harboe.
Operation X finder bagmænd
Da henvendelsen til politiet ikke bar frugt, valgte webshoppen i stedet at alliere sig med TV2-programmet Operation X, og i løbet af ganske kort tid lykkedes det for TV2's journaliser at gøre det, som politiet ikke kunne.
"Det tog ingen tid for Operation X at finde frem til gerningsmændene, der boede på præcis den adresse, som de havde oplyst i bestillingen. Operation X fandt frem til dem allerede den første dag," fortæller Christian Harboe.
Politi: Vi har ikke været gode nok
En af adresserne er i den sønderjyske by Kollund ved den dansk-tyske grænse, og Blacksnow har i alt anmeldt tre sager til Syd- og Sønderjyllands Politi.
Men Lars Bræmhøj, der er politiinspektør ved Syd- og Sønderjyllands Politi afviser, at det har været mangel på ressourcer, der er årsagen til politiets behandling af anmeldelserne.
"Da sagen i første omgang blev anmeldt blev den rent faktisk efterforsket, men det har desværre vist sig at efterforskningen var mangelfuld," siger Lars Bræmhøj til Computerworld.
Selvom hans kolleger ved Midt- og Vestsjællands Politi tidligere har erkendt, at denne type svindel har lav prioritet, så understreger Lars Bræmhøj, at politiet ser med alvor på denne type sager.
Derfor har Syd- og Sønderjyllands Politi også valgt at genoptage efterforskningen af sagen efter, at Operation X har gjort politiet opmærksom på den mangelfulde efterforskning.
"Vi er nu kommet forholdsvis langt i efterforskningen, men jeg kan endnu ikke oplyse, hvad vi er kommet frem til, fordi efterforskningen stadigvæk er i gang," siger Lars Bræmhøj.
Sporerne fører til Litauen
Men Christian Harboe fra Blacksnow kan dog afsløre, at sporene blandt andet fører til Litauen.
I samarbejde med journalisterne fra Operation X har Blacksnow afsendt en pakke, der er udstyret med en gps-sender.
Gps-senderen har afsløret, at pakken efter modtagelsen i Sønderjylland med det samme blev videresendt til en adresse i Litauen.
Selvom Politiet nu er i hælene på gerningsmændene, så har sagen dog langt fra været uden omkostninger for webshoppen.
Ifølge Christian Harboe tabte webshoppen 30.000 kroner på fupbestillingerne alene i de første uger, før svindlen blev opdaget.
Og efterfølgende har Blacksnow måtte bruge ressourcer på at forsøge at spotte ordrer fra svindlerne, og det er ikke uden problemer at gøre det:
"I sager, hvor vi har mistanke om svindel bliver vi nød til at ringe til kunden for at få bekræftet, at ordren er rigtig, før vi tør sende den afsted, og det er jo et kæmpe problem, hvis vi skal have mistro til vores kunder på denne måde," fortæller webshop-ejeren.
Læs også:
Sådan fanger vi fupmagerne - dansk firma bruger sociale medier som filter