"Verden er dit netværk."
Sådan lyder budskabet i en ny salgskampagne fra T-Mobile, der opererer i det meste af verden og samlet set har 150 millioner abonnenter ifølge Wikipedia.
Fra og med den 20. oktober vil de amerikanske T-Mobile-kunder kunne tage deres smartphones med til i alt 115 lande rundt omkring i verden uden at frygte de roaming-regninger, mange forbrugere efterhånden har skiftet et dyrt bekendtskab med.
"Få ubegrænset data-dækning i over 100 lande," lyder det på T-Mobiles hjemmeside.
Samtidig kan man i de samme 115 lande sende gratis beskeder og ringe for 20 cents, omkring en krone, i minuttet.
Roaming måske snart fortid
Det fremgår dog også, at der kun er tale om 2G-data, hvilket vil sige GPRS og Edge, men altså ikke 3G og 4G.
Det er dog stadig et tiltag, der potentielt vil kunne få stor betydning for de teleselskaber, der fortsat tjener godt med penge, når kunderne rejser rundt i verden og roamer med deres telefoner.
Nyhedsbureauet AP har et interview med T-Mobiles CEO, John Legere, hvor han fortæller, at T-Mobile har råd til det nye tiltag, fordi selskabet traditionelt ikke har haft de mest rejsende kunder, og derfor heller har haft den største roaming-indtjening.
Med den globale dækning håber selskabet at kunne opveje et eventuelt tab i roaming-indtjening med en tilgang af nye kunder.
Mens T-Mobiles tiltag i første omgang måske ikke har den store betydning for danskerne, er det mere tendensen, man skal hæfte sig ved.
Hvor roaming-indtjeningen tidligere har været lidt af en guldrandet forretning i telebranchen, så er denne indtægtskilde nu ved at forsvinde - blandt andet på grund af regler om, hvor meget man maksimalt må kræve for tale- og data-roaming.
I EU-regi arbejder kommissæren Neelie Kroes nu på helt at fjerne roaming-afgifterne med virkning fra 1. juli 2014, så forbrugerne i fremtiden skal betale samme pris for at tale i mobil eller downloade indhold, uanset hvor i EU-området de befinder sig.
Den type regler vil på sigt kunne påvirke teleselskabernes muligheder for for roaming-indtjening på globalt plan.
Derfor handler det nu for mange teleselskaber om at udnytte en ellers økonomisk trist tendens til at kapre nye kunder - eksempelvis med tiltag som det fra T-Mobile, ligesom vi også ser den spæde start på en ny type produkter hos danske teleselskaber.
Læs også: