Stigende konkurrence og stadigt smallere indtjeningsmarginaler har de seneste 10-15 år tyndet voldsomt ud blandt de it-distributører, som lever af at skaffe varer frem til forhandlere og kunder.
Men trods den voldsomme udlugning i distributionsbranchen er der ingen udsigt at til, at udviklingen stopper, lyder det fra nogle af de tilbageværende spillere på markedet.
En optælling, som Computerworld har foretaget, viser, at mindst 30 distributører siden årtusindskiftet er forsvundet fra Danmark.
En del er blevet opkøbt eller er fusioneret med konkurrenter. Andre er bukket under, fordi it-producenterne har valgt at satse på færre distributionspartnere eller fordi det som lille eller mellemstor spiler er for dyrt at betale løn til de mennesker, som står for at pakke og sende varer fra store centrallagre og ud til kunderne.
Konkurrencen er hårdere
"Konkurrencen er blevet skærpet, og dermed er der mere pres på, om man kan få sin operation til at hænge sammen i forhold til de omkostninger og den begrænsede indtjening, der er. Og så kræver det også en vis kapital at drive en distributionsvirksomhed. Så jeg tror, konsolideringen fortsætter. Måske nok i et lavere tempo, men der sker stadig forandringer i markedet, som betyder, at der vil være en fordel i at konsolidere," siger Torben Qvist, nordisk direktør i landets største distributør Also.
Han peger på, at konsolideringen blandt distributører hænger tæt sammen med udviklingen i resten af branchen.
"Jeg tror konsolideringen fortsætter"
"Både blandt producenter, distributører og blandt forhandlerne er der sket en koncentration, som virker selvforstærkende. Når producenter slår sig sammen, er en af konsekvenserne, at de kigger på antallet af distributører. Og taberne i det spil risikerer i sidste ende at ryge ud af markedet," siger Torben Qvist, som nævner fusionen mellem HP og Compaq som det mest klassiske eksempel. Det seneste eksempel er Belkins køb af Linksys tidligere i år.
Læs også:
Dansk distributør: Risiko for, at vi mister Linksys
Stadig plads til nichedistributører
Samme melding kommer fra Arrow ECS, hvor landechef Henrik Resting-Jeppesen peger på, at volumen er afgørende for, om man som distributør kan skabe en profitabel forretning. Han mener dog, at der stadig vil være plads til mindre specialiserede spillere, som overlever i kraft af deres produktviden.
"Der er ingen tvivl om, at producenterne har indflydelse på, hvilke opkøb der sker i distributionsleddet. Ikke sådan, at de styrer opkøbene direkte. Men de distributører, der har de mest interessante agenturer, er også interessante for opkøb," siger Henrik Resting-Jeppesen.
"Så jeg er helt overbevist om, at konsolideringen i distributionsbranchen og it-branchen i det hele taget vil fortsætte. Men der er selvfølgelig stadig flere små distributører, som sælger på, at de ved mere om produkterne og på den måde skaber værdi for deres kunder," siger han.
Store butikskæder svinger taktstokken
En af de måder man kan få de økonomiske ender til at mødes ser man hos den svenske koncern Deltaco, som målrettet går efter at opkøbe niche- og specialdistributører. I april i år købte Deltaco således den nordiske nichedistributør Aurora, der er specialiseret i accessories til consumer-markedet.
"It-branchen er jo ved at være en moden branche"
Auroras øverste direktør Pauli Joensen ser en klar tendens til, at it-markedet smelter sammen med markedet for mobiltelefoner og den traditionelle radio/tv-branche. Her er det ifølge Pauli Joensen store butikskæder som Elgiganten, Expert og Dansk Supermarked, der svinger taktstokken.
"Der er mange store spillere på banen, og strukturen i branchen ændrer sig, når det gælder distribution ud mod retail. De store kæder har i stigende grad deres egne centrallagre, som de leverer fra. Så kan der være enkelte brands, hvor man vælger at benytte en distributør, fordi det ikke kan betale sig selv at være lagerførende. Derfor kan man forvente fortsat konsolidering, samtidig med at der vil ske en specialisering blandt nichedistributører," siger Pauli Joensen.
"It-branchen er jo ved at være en moden branche. Det er efterhånden 30-35 år siden, at pc'en kom frem. Alt er digitaliseret, og efterhånden er vi der, hvor it- og senest mobilbranchen smelter sammen med radio/tv-branchen," siger Pauli Joensen.
Læs også: