Køberne af de to nye iPhone-modeller er ikke i tvivl: 5s er et hit. De farvede 5c-modeller er skidt.
Sådan tegner billedet sig i hvert fald efter den første weekend, hvor de to nye iPhone-modeller har været til salg i de amerikanske butikker.
Her blev iPhone 5s revet ned af hylderne i en fart, der betød, at forhandlerne i løbet af weekenden måtte melde alt udsolgt. Det kan du læse mere om her.
Værre stod det imidlertid til med den prisbilligere og kulørte iPhone 5c, som iPhone-købere i langt mindre grad var interesserede i, skriver flere medier.
Faktisk blev der solgt mindst tre iPhone 5s for hver iPhone 5c, der blev solgt.
Meget stor forskel
Flere analytikere mener, at forskellen var endnu større.
Det gælder eksempelvis analysehuset Localytics, der vurderer, at der blev solgt 3,7 eksemplarer af den dyrere iPhone 5s for hver iPhone 5c, der blev solgt.
Finansanalytiker Brian White fra Wall Street-firmaet Cantor Fitzgerald & Co siger til Computerworlds amerikanske nyhedsbureau, at hele 88 procent af deltagerne i en rundspørge købte iPhone 5s, mens blot 12 procent købte en 5c.
Localytics baserer vurderingen på en datamining fra data fra apps installeret på omkring 20 millioner iPhones fra fredag til søndag.
"'Early adopters' foretrækker high-end-modellen 5s fremfor 5c," lyder det i en blogpost fra selskabet.
"Det giver god mening, da de personer, der mener, at de har behov for at købe en ny device på selve lancerings-weekenden, er power-brugere, som vil have den bedste telefon-model," skriver selskabet.
Ifølge Apple er der blevet solgt mere end ni millioner iPhones i løbet af den første weekend i butikkerne.
Det er 80 procent mere end det antal, der blev solgt i den første weekend efter lanceringen af iPhone 5.
Læs også:
Apples iPhone 5s er målt og vejet: Her er dommen
Her er Apples to nye iPhones: Lokker med lav pris og fingeraftryk