Google arbejder i øjeblikket på at udvikle sin helt egen cookie-type, der blandt andet skal erstatte de nuværende såkaldte tredjeparts cookies, som bruges, når annoncørerne skal målrette deres annoncer direkte mod bestemte forbrugere.
Det skriver usatoday.com.
Det er endnu sparsomt med oplysninger omkring den nye AdID-cookie, men ifølge virksomheden selv vil den sikre forbrugerne en større grad af anonymitet.
"Teknologiske forbedringer kan øge brugernes sikkerhed samtidig med, at nettet stadig forbliver økonomisk levedygtigt. Vi, og andre, har en række nye koncepter inden for dette område, men de er alle på meget tidlige stadier," siger Rob Shilkin, der er talsmand for Google.
Cookies er i dag et foretrukket sporingsværktøj for de fleste ejere af hjemmesider, og det bruges særligt til at spore forbrugernes gøren og laden på internettet.
Ny cookie skal give brugerne flere valgmuligheder
Gennem reglerne for AdID vil Google give brugerne mulighed for at begrænse reklame-tracking gennem egne browser-indstillinger, og brugerne vil samtidig få mulighed for at blackliste annoncører, som brugeren ikke ønsker at modtage annoncer fra.
"AdID kan nulstilles automatisk af browseren hvert år, og brugerne vil være i stand til at skabe en sekundær AdID for browsing-sessioner, de ønsker at holde særligt private." skriver mediet usatoday.
Google vil tilsyneladende nu række ud efter flere annoncører, myndigheder og forbrugerorganisationer for at få alle parter med på planerne.
"AdID vil blive fremsendt til annoncører og annoncenetværk, der har accepteret de grundlæggende retningslinjer for den nye model, der giver forbrugerne mere privatliv og kontrol over, hvordan de surfer på nettet," erfarer usatoday.com.