Softwaretest er et område, der ikke bør være ukendt land for ret mange it-afdelinger. Når ny software udvikles, er det grundlæggende fornuftigt at teste løsningen, før den rulles ud til medarbejderne.
Det er forskelligt, om man gør det internt eller sætter en ekstern partner til det, men test-delen er uanset hvad afgørende i et software-projekt.
Det ser imidlertid ud til, at der sker noget af et skift i opfattelsen af, hvor meget og hvordan man bør teste, i takt med at smartphones og tablets vinder frem i virksomhederne.
Apps testes ikke
Apps testes nemlig langt fra altid, kan man læse i Capgeminis World Quality Report 2013, der netop er udkommet (PDF).
Rapporten er baseret på svar fra 1.553 respondenter i 25 forskellige lande.
"Hele virksomhedens infrastruktur kan ikke længere gemmes sikkert væk bag et virtual private network og en firewall. Og endnu vigtigere; medarbejdere er klar til at downloade og prøve nye apps på mobile enheder på en måde, som de ikke ville opfatte som acceptabel på en desktop eller bærbar," indleder rådgivningsfirmaet.
Ifølge Capgemini-undersøgelsen er det kun 31 procent af respondenterne, der svarer, at de tester mobil-applikationer.
65 procent svarer, at de ikke har de rette værktøjer til at teste de forskellige apps med, og derudover svarer 52 procent, at de ikke har adgang til de enheder, de har brug for at have adgang til.
34 procent af respondenterne mener, at de mangler de metoder og processer, der er nødvendige for at teste mobil-apps, og 29 procent svarer også, at de mangler ekspertisen på området.
Sådan testes apps i dag
For dem, der tester, er det typisk app'ens performance, der testes, snarere end funktionaliteten og sikkerheden.
Således svarer 48 procent af de deltagere i undersøgelsen, der arbejder med test af apps, at de prioriterer at teste for performance, mens kun 18 procent peger på sikkerhed som et prioriteret test-område.
"Det betyder ikke, at virksomhederne ikke længere går op i sikkerheden, men snarere at sikkerhedsperspektivet er ændret med bring your own device-kulturen og måden, apps udbredes på," skriver Capgemini i rapporten.
Ifølge rapporten tester virksomheder i Vesteuropa i gennemsnit apps hyppigere end i resten af verden. Her testes der apps i 37 procent af virksomhederne.
Læs også: