Artikel top billede

Ups: Myndigheder har syltet digital post i flere år

Det offentlige Danmark skulle have været klar til at modtage og besvare digital post for flere år siden, men sådan er virkeligheden bare ikke. Læs forklaringen på smøleriet her.

"Det er ikke i orden."

Sådan opsummerer kontorchef Lone Berglykke fra Digitaliseringsstyrelsen situationen omkring de mange myndigheder, der slet ikke svarer på digital post ganske få måneder inden premieren på indførelsen af den nye tvangspost til 651.000 virksomheder.

"Borgere og virksomheder har jo en forventning om, at der bliver svaret, og modtagelse og svar af digital post skulle jo reelt have været klart i 2010," erkender hun og henviser til indførelsen af en række krav omkring modtagelse og besvarelse af post i forbindelse med eDag3.

Lone Berglykke fortæller, at et forskningsprojekt fra Roskilde og Aalborg Universitet har været med til at give udviklingen et gevaldigt skub fremad.

Forskningsprojektet har tydeliggjort, at halvdelen af kommunerne og de fleste styrelser ikke svarer på digital post, selvom de altså reelt skulle have været klar 1. november for tre år siden.

"Mange faktorer spiller ind med hensyn til forsinkelserne, men en af hovedforklaringerne ligger i, at der har været stort fokus på omskiftningsprocessen med at kunne afsende digital post," lyder det fra kontorchefen hos Digitaliseringsstyrelsens Kontor for udvikling og it-infrastruktur

Myndigheder når det ikke

For at indhente det forsømte har Digitaliseringsstyrelsen i slutningen af august udsendt et klarmeldingsskema til alle kommuner, regioner, styrelser og statslige departementer med henblik på at få et overblik over den nuværende status for implementeringen af digital post.

"Indførelsen af digital post er en kæmpe omstillingsproces"

Styrelsen har fastsat deadline for tilbagemeldinger fra myndighederne - og dermed mulighed for at få skabt et reelt øjebliksbillede omkring den noget tumultariske implementering af digital post - til midten af september.

Herefter skal et styregruppemøde for hele den store digitaliseringsstrategi i slutningen af oktober være med til at lægge pres på at få de sidste myndigheder gjort klar til den nye digitale virkelighed i den offentlige sektor.

Realistisk set er det dog ikke alle myndigheder, der når at blive klar til premieren om halvanden måneds tid.

"Indførelsen af digital post er en kæmpe omstillingsproces, ikke bare for borgere og virksomheder, men også for myndighederne," forklarer Lone Berglykke.

Prisen for at være frontløber 
"Vi har valgt at være digitale frontløbere på verdensplan og tage nogle chancer, og så må vi også tage med, at alt ikke kører på skinner med det samme," fortsætter hun og understreger, at det ville være naivt at sætte en dato for, hvornår digital post er på plads alle steder.

"Derfor kan jeg heller ikke garantere, at alle myndigheder er klar den 1. november," lyder meldingen.

Hun understreger, at selvom den næste tid bliver meget hektisk med digital post som en topprioritet hos Digitaliseringsstyrelsen, så bliver der næppe tale om katastrofale tilstande.

"Lur mig, om ikke de myndigheder, der inden længe får sure borgere og virksomheder i røret, meget snart retter ind og bliver klar."

Læs også:
Myndighed: Hvad mener du egentlig med digital post?

Kommuner og staten svarer ikke på danskernes mail: Så slemt står det til




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
SAP Excellence Day 2025

Hvordan du orkestrerer og opdeler SAP-projekter for at opnå gevinster hurtigere? Hvordan påvirker AI fremtiden for SAP i almindelighed og måske også din virksomhed? Dette er blot nogle af de svar du får ved at deltage på denne spændende konference.

03. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Backup, availability og disaster recovery

I en tid hvor truslerne mod it-driften kun vokser, er det afgørende at kende forskellen på backup, availability og disaster recovery. Deltag og få konkret viden og praksisnære eksempler på, hvordan I kan styrke jeres beredskab.

07. april 2025 | Læs mere


Cyberthreat Day, København: Trusler, angreb og forsvar i praksis

Stå rustet mod cybertrusler. Få et detaljeret overblik over de nyeste sårbarheder, angrebsmønstre og metoder, som cyberkriminelle anvender. Lyt til beretninger fra sikkerhedseksperter på den digitale frontlinje, og få indsigt i både succesfulde angreb og de, der blev afværget

08. april 2025 | Læs mere