Artikel top billede

Henrik Brill Jensen, administrerende direktør i Napatech.

Her er Danmarks bedste netværksvirksomhed

Top 100 2013 Ét enkelt nanosekund betyder alt for vinderen af den bedste danske virksomhed indenfor tele- og netværksudstyr.

Det er virksomheden Napatech, der i år vinder prisen som Danmarks bedste, når det kommer til tele- og netværksudstyr.

Napatech har specialiseret sig i at levere superhurtige hardware-moduler, såkaldte adaptere, der bruges, når standard netværksudstyr ikke er nok.

Virksomheden er førende i et marked, hvor hvert et nanosekund tæller, når leverandørerne til finanssektoren og telebranchen skal vælge hardware.

"Vi har fokuseret meget på den mobile sektor i 2012. Det er et marked i stor vækst, og her er det efterspørgslen på produkter til behandling af mobil-data, der har været interessant for os," fortæller Napatech's administrerende direktør, Henrik Brill Jensen, om virksomhedens hovedfokus i regnskabs året 2012.

Ud over et stærkt produktfokus i regnskabsåret har Napatech også brugt mange kræfter på at forbedre sin position på det globale marked, hvor indryk i Asien og Sydamerika fremhæves som vigtige af den administrerende direktør.

Men selv om virksomhedens kundebase ikke indeholder én eneste dansk virksomhed, foregår udviklingen af både hardware og software stadig i Danmark. Læs hvorfor på side tre.

Ny kundetilgang sikrer omsætningen

Virksomhedens omsætning steg fra godt 116 millioner kroner i 2011 til omkring 157 millioner i 2012, og det skydes særligt ét forhold.

"Det skyldes vores nye geografiske placeringer, som har genereret ny omsætning. Vi voksede ganske kraftigt i Asien. Vi havde Europa og USA, der også begyndte at rejse sig efter 2011 efter finanskrisen, hvor især USA kom godt på benene i 2012," fortæller Henrik Brill Jensen.

Virksomhedens indryk i Asien skete for kun halvandet år siden, men allerede i dag er det 10 procent af Napatech's omsætning, der genereres af kunderne på verdens største kontinent.

Det er dog stadig USA, der tegner sig for 70 procent af omsætningen. Europa ligger på 15 procent.

Napatech's kundebase består i dag af omkring 140 kunder, der alle befinder sig udenfor den danske grænse.

Henrik Brill Jensen vil dog ikke gå i detaljer med, hvem kunderne er helt præcist, men den administrerende direktør løfter dog alligevel en lille flig af sløret.

"Hvis du forestiller dig store internationale netværksvirksomheder, der laver analyse, overvågning eller sikkerhedsudstyr, så er de Napatech-kunder," siger Henrik Brill Jensen.

Kunderne vil have intelligente løsninger

2012 stod i mobilindustriens tegn for Napatech, og her var det ét ganske særligt produkt, som kunderne i teleindustrien efterspurgte.

"De har et større og større behov for at kunne ekstrahere data fra deres netværk på en bedre og mere pålidelig måde, end de har været i stand til tidligere," fortæller Henrik Brill Jensen.

Det ekstraherede data bruges af virksomhederne til at analysere, hvordan trafikken skal prioriteres, og her kan danske Napatech levere produkter, der går skridtet videre, når det skal håndteres intelligent.

"Det er ikke et spørgsmål om at skaffe det størst mulige hul eller den størst mulige båndbredde ned gennem netværket. Det handler lige så meget om, at den service eller de applikationer du tilbyder, skræddersyes til slutkunden," siger Henrik Brill Jensen og fortsætter:

"I første omgang er det i virkeligheden en realtids-profilering af, hvem der bruger hvad, hvor virksomheden leverer god ydeevne og en god kvalitetsoplevelse for slutkunden, og hvordan virksomheden eventuelt kan skrue på netværket automatisk undervejs."

Hvert ét nanosekund tæller

Selvom Napatech i 2012 har lagt et stort fokus på mobilbranchen og intelligent kundeprofilering, er der også blevet tid til at finpudse modulerne, som især finanssektoren er storforbruger af.

"Vi har arbejdet med at måle og tyde hændelser på netværk. Det, der på engelsk hedder latency measurement, som er specielt knyttet til finansnetværk, hvor det er enormt vigtigt, at man har styr på, hvor hurtigt systemerne virker, så man vinder og ikke taber handlen," siger den administrerende direktør.

Virksomhedens arbejde med at forbedre netværksteknologien kan virke som småskridt for udefrakommende, men i finanssektoren tæller hvert et nanosekund.

"Vi arbejder med forbedringer på analysering og levering af trafikken fra 10 nanosekunder til fire nanosekunder og hele vejen ned til ét nanosekund. Det er altså en milliarddel af ét sekund, vi taler om," fortæller Henrik Brill Jensen.

I finanssektoren er der ikke noget, der hedder andenpladser, når handlerne skal i hus, og nanosekunderne er derfor afgørende i de handler, der udføres automatisk af finansselskabernes avancerede algoritmer.

"Når man forbedrer netværket med faktor to eller tre, kan man begynde at tale om, at det virkelig betyder så meget, at det kan medføre, om de handlende, der benytter sig af systemerne, vinder eller ikke vinder."

Derfor foregår udviklingen i Danmark

Selvom om alle Napatech's kunder er udenlandske, foregår al udviklingen af hardware og software i Danmark, og det er der ifølge Henrik Brill Jensen flere gode grunde til.

"Vi har exceptionelt gode kompetencer til at lave netværksteknologi i Danmark. Vi har som land en lang tradition omkring netværk, hvor der har været et stort miljø af enormt stærke teknologi- og produkt-folk," siger han.

I Napatech er det tre forskellige ingeniør-typer, der knokler med at finpudse og udvikle produkterne, inden de leveres til kunderne.

"Vi har en blanding af hardware-ingeniører, som tager sig af designet og selve hardwaren, vi har firmware-ingeniører, der skriver den kode, som bliver lagt på adapterne, og vi har software-ingeniører, der skriver den software, der lægges ovenpå i vores software-suite," siger Henrik Brill Jensen.

En anden årsag til, at Napatech har valgt at holde udviklingen på dansk jord, skal også findes i virksomhedens organisationsstruktur.

"Ved at holde folk sammen i Danmark kan vi spare en masse på det administrative, i stedet for at have omkostninger man normalt vil have på outsourcing i form af projektledere og koordinatorerne," siger han.

Og det er ikke kun den administrerende direktør, der foretrækker de hjemmelige himmelstrøg. Også flere kunder synes godt om den model.

"Vi har flere kunder, som er meget tilfredse med, at vi har kontrol over vores udvikling ét sted, og at det derfor ikke er spredt ud over store områder, så vi har valgt en forretningsmodel, der passer godt til den skala, vi har," fortæller Henrik Brill Jensen.

Her er Napatech's nye udfordringer

Napatech's nuværende udfordringer bliver ifølge Henrik Brill Jensen at få virksomhedens produkter og software gjort færdig til lancering til næste forår.

"Vi har en række nye produkter i pipelinen, som vi skal levere til i første halvdel af næste år, og her er der selvfølgelig altid udfordringer med at få den udvikling gennemført," siger han.

Derudover skal virksomhedens salgskontor i Sao Paulo i Brasilien gennemgå en større oprustning.

"Når vi går ind i et land og starter nye organisationer, er udfordring nummer to at få egne folk om bord. Vi starter typisk med én konsulent eller to, og så bygger vi ovenpå med egne folk," afslutter Henrik Brill Jensen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere