Artikel top billede

Din næste fladskærm bliver fire gange bedre end i dag

Nu kommer 4K-fladskærmene buldrende med fantastisk billedkvalitet og en opløsning, der er fire gange bedre end dit nuværende fjernsyn. Der er dog et lille problem.

IFA, BERLIN: Fladskærmsproducenterne er enige: Nu skal der satses på 4K eller Ultra HD (UHD), som det også kaldes. 

Det er betegnelsen for efterfølgeren til HD, der byder på en billedopløsning, som er fire gange højere end de tv, som vi i dag har fyldt vores stuer med.

Den højere opløsning er med til at øge detaljegraden til et meget højt niveau, og det ser ganske enkelt imponerende ud.
Samtidig bryder 4K-fjernsynene med forestillingen om, at du skal sidde langt væk fra store fladskærme.

Med 4K-fladskærme er billedopløsningen nemlig så høj, at billedet ikke virker grynet, selv hvis du sidder en meter til halvanden fra det, og fjernsynet er over 60 tommer.

Rent teknisk har traditionelle HD-fladskærme en opløsning på 1.920 gange 1.080 pixel, mens 4K-tv har en opløsning på 3.840 gange 2.160 pixel.

Hvor er indholdet?

På årets IFA-messe i Berlin har fladskærmsproducenter som Samsung, Philips, LG, Toshiba og Panasonic fremvist massevis af tv, der understøtter det nye format.

Problemet er bare, at der i øjeblikket ikke er meget originalt 4K-indhold, der kan afspilles på skærmene. Det minder om dengang, da de første HD-tv dukkede op i 00'erne.

Her var der heller ikke nogen tv-kanaler, som sendte udsendelser i formatet, men 10 år efter er HD blevet standard. Eller i hvert fald den "lille" HD-version 720p med opløsningen 1.280 gange 720 pixel.

Udfordringen med fjernsyn, der var teknologisk langt fremme, men som manglede originalt HD-indhold, blev tidligere løst ved at opskalere eksempelvis dvd'er.

Det gør sig også gældende med de nye og imponerende 4K-tv. På demomodellerne på IFA så det udmærket ud, når HD blev tryllet om til Ultra HD, men de flotteste billeder var dog dem med originale 4K-optagelser.

Her står selv bittesmå detaljer knivskarpt, og det minder om at have et par fedtede briller på, som lige pludselig bliver pudset. Alting er bare klart og meget farverigt.

Der arbejdes i øjeblikket på at få 4K-indhold videre til seerne, og Sony vil satse på en tjeneste med filmdownload, mens der arbejdes på satellitbaserede 4K-tjenester i både Tyskland og Frankrig. Men der går formentlig flere år, før det bliver standard at se udsendelser i formatet.

Trend: Fladskærmen får kurver

Ud over en masse nye 4K-modeller var en anden trend tydelig: Fjernsynene bliver kurvede. 

Tidligere har blandt andet Samsung fremvist fladskærme, som bøjer en smule, og nu følger Sony og LG efter.

Alle tre producenter havde slæbt store 4K-fladskærme med til Berlin med det specielle design, som betyder, at de ikke kan sidde klistret op på væggen som et maleri.

Meningen med de nye kurver er at give en bedre tv-oplevelse, så fjernsynet nærmest 'omslutter' seeren - lidt ligesom i en biograf. Men under fremvisningerne på IFA kunne man ikke ligefrem mærke den helt store forskel, når man stod foran et kurvet eller et traditionelt designet tv.

Samtidig ser det ud til, at Oled-teknologien (Organic Light Emitting Diode eller organisk lysdiode) endelig er ved at være klar. Der har været snakket om den i flere år, men det har været meget småt med reelle modeller.

På IFA kunne flere producenter dog fremvise Oled-modeller - endda med 4K-opløsning. Med Oled er farvegengivelsen på et højt niveau, og sort er eksempelvis knaldsort. Samtidig er det muligt at skabe millimeter-tynde tv baseret på denne teknologi.

Hov, hvor er 3D henne?

På IFA blev der til gengæld ikke snakket voldsomt meget om 3D. Det var ellers for blot få år siden et af tidens hotteste buzzwords, men kun LG så ud til stadig at være stærkt interesseret i denne teknologi og fremviste flere 3D-modeller på sin messestand.

Det er tankevækkende, at en teknologi, som fik en ordentlig tur med pr-bongotrommen for blot et par år siden, nu nærmest er forsvundet.

Samtidig har det været en dyr lærestreg for fladskærmsproducenterne, at forbrugerne har været ligeglade med 3D, selv om der er blevet brændt millioner af kroner af på at udbrede halleluja-budskaber om de tredimensionelle billeder.

Så galt kommer det næppe til at gå med 4K. Her kræver det ingen fjollede briller for at se indholdet, og billedkvaliteten er så fantastisk i forhold til HD, at det nye format ikke får en plads i glemmebogen ved siden af 3D.

4K-tv er allerede til salg

Det store spørgsmål er, hvornår vi kan forvente at få udsendelser og film i det nye format.

Det kræver formentlig godt med tålmodighed, og der er naturligvis udfordringen med at købe et nyt 4K-fjernsyn nu, der kan virke lidt forældet, når formatet om nogle år reelt bryder igennem.

Men hvis du ikke kan vente, er der mulighed for at shoppe en 4K-fladskærm.

Sony har faktisk allerede en model til salg på det danske marked, og vi kommer måske også snart til at se nogle af de nye modeller, der har været fremvist på dette års IFA-messe, i de danske butikker.

De nye 4K-fladskærme ligger i tommestørrelse fra cirka 50 til 100 tommer, og priserne er ikke overraskende i den høje ende. Forvent at smide mellem 30.000 og 100.000 kroner for en 4K-fladskærm til stuen.

Her er en video fra IFA-messen i Berlin, hvor to af de kurvede 4K-tv vises frem:




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere