Danske netbutikker bryder cookie-loven i stor stil i jagten på kunderne.
Det sker, når de uden at fortælle dig det overvåger din færden på nettet og udnytter oplysningerne til at sende dig målrettede reklamer, skriver dr.dk.
Det kan for eksempel ske, hvis du kigger på en skjorte i en netbutik, men ikke køber den, og efterfølgende bliver fulgt af reklamer for skjorter i din webmail, på Facebook, på nyhedssites eller andre steder.
Modellen kaldes for retargeting og gør det muligt hele tiden at sende målrettede annoncer til kunderne på tværs af internettets forskellige sites.
Modellen er ikke ulovlig. Men det kræver, at kunderne gøres opmærksom på, at de nu bliver tracket.
Store tøjbutikker bryder loven
Og det sker ifølge dr.dk ikke på flere af de helt store, danske tøjbutikker som Zalando.dk, Smartguy.dk, Smartgirl.dk og Smartkids.dk, der skjuler den krævede cookie-advarsel på undersider, selv om loven kræver, at den fremvises på forsiden.
Desuden skal net-butikkerne på forsiden gøre opmærksom på, at de gemmer oplysningerne om dig.
"De skal skære deres brug af tracking-cookies ud i pap for brugerne," siger seniorjurist i Forbrugerrådet Anette Høyrup til dr.dk.
Der er endnu ikke blevet udstedt bøder i den pågældende type sager. Indtil videre satses der på oplysning.
Erhvervsstyrelsen har dog tidligere varslet bøder, hvilket du kan læse mere om her.
Læs også:
Ministerier overholder ikke cookie-lovgivningen
Dine smarte apps risikerer at bryde persondataloven
Styrelse: Bøder i udsigt, hvis du ikke overholder nye cookie-regler