Indiske Wipro, der er specialister i outsourcing, melder nu, at virksomheden over tre år vil oprette 500 stillinger i Norden og over 100 stillinger i Danmark alene.
"Timingen er god nu. Markedet er perfekt for os, når vi ser på vores strategi, der går på, at vi vil være mere landespecifikke," siger Wipro's nyudnævnte nordiske regionschef Carl-Henrik Hallström til Computerworld.
Her vil virksomheden gå benhårdt efter at få produktions-, retail-, logistik-, telekommunikations- og finanssektoren til at sætte underskrifter på kontrakter, der vil sikre Wipro outsourcing og proces-optimeringsaftaler foran virksomhedens konkurrenter TATA og Capgemini.
Ifølge regionschefen er Wipro allerede i gang med at rekruttere personale til det danske kontor, og håbet er, at de første nye kunder er i hus inden jul.
Rekrutteringsprocessen er i gang
Wipro opretter kontorerne i Danmark, Sverige, Norge og Finland for at komme helt tæt på det nordiske og danske marked.
"Vi har brug for folk i hvert enkelt land, der helt enkelt kan sproget og kender markedet. Selvom vores model er forankret i en global leveringsmodel, har vi brug for kontorer i de enkelte lande," fortæller Carl-Henrik Hallström fra hovedkontoret i Bangalore, hvor i alt 45.000 medarbejdere har deres daglige gang.
Medarbejder-kompetencerne på det danske kontor kommer til at bestå af udviklings-, regnskabs- og HR-personale.
Her ønsker Wipro, at de første kunder skal landes inden jul.
"Vi er allerede gået i gang med at hyre folk med kendskab til forsynings-, retail- og logistik-branchen i København, og jeg håber, at vi kan sige goddag til vores første kunde i Danmark før jul," fortæller regionschefen og fortsætter:
"Det er lokale ressourcer, der skal kunne producere indtægt globalt. Vi har simpelthen brug for at være helt skarpe på dansk lovgivning, som eksempelvis lønudbetalinger og så videre."
Wipro kommer til at kæmpe mod TATA
Wipros indiske konkurrent TATA er allerede godt etableret i Danmark og har ifølge virksomheden selv 75 kunder i Norden, hvor omkring 600 konsulenter er tilknyttet TATA's københavnske kontor.
Og det er tilsyneladende samme model, som Wipro nu skeler kraftigt til.
Hvad kan I tilbyde danske virksomheder, som andre ikke kan?
"Vi kigger på tilstedeværelsen med vores kommende lokalekontorer. Det betyder, at vi kan opnå en meget større relation til kunderne, og så er det meget nemmere at vise kunderne, hvad vi kan, når vi er til stede i Danmark," siger Carl-Henrik Hallström, der peger direkte på TATA som en af de helt store konkurenter.
"TATA, som også har en global leveringsmodel, bliver nok vores største konkurrent, men også Capgemeni, Accenture. Alle virksomheder med globale leveringsmodeller, og som samtidig investerer i standardprocesoptimering og standarder vil være konkurrenter," vurderer han.
Wipro: Fremtiden handler om automatisering og processer
Når kontrakterne skal i hus, handler det om at få overbevist virksomhederne om, at deres processer kan standardiseres, optimeres og automatiseres.
"Outsourcing er selvfølgelig kernen i vores virksomhed," siger Carl-Henrik Hallström og afslutter:
"Vi har udviklet mange standardmodeller og platforme, som er ens for mange forskellige industrier i dag, og kunderne har brug for flere optimeringsservices. Her taler vi blandt andet om optimering af SAP, Oracle-systemer og Salesforce.com-løsninger."
Læs også: