I sidste uge kunne Computerworld fortælle om et opsigtsvækkende opkøb på det danske unified communications-marked, da TDC-datterselskabet NetDesign købte en del af Eltel Networks' Business Solutions-division.
"Det, der har været vigtigt for os i det her forløb, er, at vi skaber en meget stærk enhed inden for unified communications," fortalte Steen Hagengaard, administrerende direktør i NetDesign, om aftalen, der betyder, at 39 medarbejdere og 150 store erhvervskunder fra Eltel Networks nu kommer under TDC's vinger.
Det er kontrakter og service-aftaler inden for primært Avaya- og Aastra-løsninger, Netdesign overtager med købet.
Men hvilke UC-leverandører- og løsninger er det egentlig, der dominerer markedet her i 2013?
Her er styrkerne og svaghederne
Det har analysefirmaet Gartner set på i dets seneste Magic Quadrant fra juli i år. Her kategoriseres UC-leverandørerne ud fra deres styrker og svagheder.
Skal man tro Gartner, er det Cisco og Microsoft, der ligger bedst placeret som markedsledere, mens også Avaya og Siemens er placeret i dette felt.
En virksomhed som Aastra, som Netdesign altså blandt andet bygger sine løsninger på, er placeret som en nichespiller. Det er dog ikke nødvendigvis negativt, for som Gartner skriver:
"Aastra er i stand til at udnytte sin installerede base, særligt i Europa, og tilbyder generelt et lavere total cost of ownership (TCO) i forhold til andre leverandører."
Cisco og Microsoft er markedsledere
En virksomhed som Cisco, der vurderes til at være markedsleder, får følgende ord med på vejen:
"Cisco tilbyder en fuld UC-suite med stærk, skalerbar understøttelse af IM/presence, video, telefoni og mange konferencemuligheder."
Dog skriver Gartner også om Cisco:
"Gartner-kunder fortæller jævnligt, at de presses til at anvende
Ciscos netværksinfrastruktur til datakommunikation og i nogle tilfælde endda Cisco data center solution (UCS) for at opnå en optimal UC-udrulning."
Microsoft, der i de senere år har satset stort på sin Lync-løsning, ser ud til at have held med den strategi.
"Microsoft Lync fortsætter med at gøre signifikante indhug i markedet og er attraktiv for mange virksomheder," bemærker Gartner, men skriver dog samtidig:
"Få it-chefer rapporterer, at de har fuldstændig elimineret deres PBX (telefonsystem, red.) med Lync-implementeringer. Typisk udrulles Lync-telefoni til en undergruppe af ansatte, mens IM/presence og webkonferencer bliver udrullet på tværs af den bredere medarbejdergruppe."
Gartner har vurderet en stribe UC-leverandører i rapporten. Du kan læse den i fuld længde her.
Falmer interesse?
En helt ny opgørelse fra IDC viser i øvrigt, at interessen for de virtuelle møder måske er ved at dampe noget af.
I hvert fald faldt omsætningen på markedet for videokonferencer og telepresence med 10,7 procent fra andet kvartal 2012 til andet kvartal i år, skriver IDC.
Når man ser den aktuelle kvartalsomsætning i forhold til, da markedet toppede i fjerde kvartal 2011, er der tale om et fald på hele 34,3 procent.
Læs også:
TDC's NetDesign køber stor konkurrent
Hov! Pludselig falmer interessen for ellers populær it-løsning