Yahoo udvider butikken med betalte links

En af pionererne på internettet, portalen og søgemaskinen Yahoo, udvider fra i dag butikken, og lader annoncører betale for at komme med på listen over søgeresultater. Konkurrenten Google kalder det problematisk.

En af verdens førende internetportaler og søgetjenester, Yahoo, lader fra i dag annoncører betale for at få deres hjemmesider inkluderet i de søgeresultater, der dukker frem, når man søger efter eksempelvis bilforhandlere på selskabets site, skriver Wall Street Journal.

Ifølge internetselskabet vil annoncørerne ikke få deres hjemmesider rykket højere op på listen over søgeresultater, men det oplyser samtidig, at kunderne ikke vil kunne skelne betalte og gratis hjemmeside-links fra hinanden.

Yahoo er allerede i luften med en tilsvarende opbygning på portalens indkøbssider, men ruller nu systemet ud på hele sitet.

Google revser Yahoo

Udrulningen giver ekstra næring til selskabets slagsmål med Google, der har overhalet Yahoo som USA's mest populære søgemaskine.

Google lader nemlig ikke annoncørerne betale for at blive inkluderet i søgeresultaterne, men lader dem betale for sponserede links, som dukker op ved siden af resultaterne.

Google mener, at det er den rigtige fremgangsmåde, da kunderne derved let kan skelne mellem betalte og gratis links. En af Googles stiftere, Larry Page, mener, at en sammenblanding mellem betalte og gratis links i søgeresultaterne er lige så problematisk, som aviser, hvor det ikke er til at skelne redaktionelt indhold fra annoncer.

- Det er problematisk, når man begynder at putte ting ind i søgeresultaterne, siger han til Wall Street Journal.

Yahoos skridt kommer to uger efter, at internetselskabet droppede søge-teknologi fra Google. Yahoo satser i stedet på sin egen teknologi.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere