En af verdens førende internetportaler og søgetjenester, Yahoo, lader fra i dag annoncører betale for at få deres hjemmesider inkluderet i de søgeresultater, der dukker frem, når man søger efter eksempelvis bilforhandlere på selskabets site, skriver Wall Street Journal.
Ifølge internetselskabet vil annoncørerne ikke få deres hjemmesider rykket højere op på listen over søgeresultater, men det oplyser samtidig, at kunderne ikke vil kunne skelne betalte og gratis hjemmeside-links fra hinanden.
Yahoo er allerede i luften med en tilsvarende opbygning på portalens indkøbssider, men ruller nu systemet ud på hele sitet.
Google revser Yahoo
Udrulningen giver ekstra næring til selskabets slagsmål med Google, der har overhalet Yahoo som USA's mest populære søgemaskine.
Google lader nemlig ikke annoncørerne betale for at blive inkluderet i søgeresultaterne, men lader dem betale for sponserede links, som dukker op ved siden af resultaterne.
Google mener, at det er den rigtige fremgangsmåde, da kunderne derved let kan skelne mellem betalte og gratis links. En af Googles stiftere, Larry Page, mener, at en sammenblanding mellem betalte og gratis links i søgeresultaterne er lige så problematisk, som aviser, hvor det ikke er til at skelne redaktionelt indhold fra annoncer.
- Det er problematisk, når man begynder at putte ting ind i søgeresultaterne, siger han til Wall Street Journal.
Yahoos skridt kommer to uger efter, at internetselskabet droppede søge-teknologi fra Google. Yahoo satser i stedet på sin egen teknologi.