Yahoo udvider butikken med betalte links

En af pionererne på internettet, portalen og søgemaskinen Yahoo, udvider fra i dag butikken, og lader annoncører betale for at komme med på listen over søgeresultater. Konkurrenten Google kalder det problematisk.

En af verdens førende internetportaler og søgetjenester, Yahoo, lader fra i dag annoncører betale for at få deres hjemmesider inkluderet i de søgeresultater, der dukker frem, når man søger efter eksempelvis bilforhandlere på selskabets site, skriver Wall Street Journal.

Ifølge internetselskabet vil annoncørerne ikke få deres hjemmesider rykket højere op på listen over søgeresultater, men det oplyser samtidig, at kunderne ikke vil kunne skelne betalte og gratis hjemmeside-links fra hinanden.

Yahoo er allerede i luften med en tilsvarende opbygning på portalens indkøbssider, men ruller nu systemet ud på hele sitet.

Google revser Yahoo

Udrulningen giver ekstra næring til selskabets slagsmål med Google, der har overhalet Yahoo som USA's mest populære søgemaskine.

Google lader nemlig ikke annoncørerne betale for at blive inkluderet i søgeresultaterne, men lader dem betale for sponserede links, som dukker op ved siden af resultaterne.

Google mener, at det er den rigtige fremgangsmåde, da kunderne derved let kan skelne mellem betalte og gratis links. En af Googles stiftere, Larry Page, mener, at en sammenblanding mellem betalte og gratis links i søgeresultaterne er lige så problematisk, som aviser, hvor det ikke er til at skelne redaktionelt indhold fra annoncer.

- Det er problematisk, når man begynder at putte ting ind i søgeresultaterne, siger han til Wall Street Journal.

Yahoos skridt kommer to uger efter, at internetselskabet droppede søge-teknologi fra Google. Yahoo satser i stedet på sin egen teknologi.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere