Artikel top billede

Anklage: Trustpilot lader betalende kunder skjule dårlige anmeldelser

Men har du ikke betalt, vil Trustpilot ikke hjælpe, lyder kritikken. Trustpilot afviser kritikken.

Trustpilot er populær hos sine investorer, der har lagt 75 millioner kroner i ideen om at samle brugeranmeldelser. Men nogle af de butikker, der bliver anmeldt på Trustpilot, er knap så tilfredse med sitet.

En mindre test, omtalt på Google+, hævder at påvise, at Trustpilot er hurtigere til at fjerne dårlige anmeldelser, hvis firmaet, der klages over, vel at mærke er betalende kunde. Betaler man ikke, skal man ikke forvente at få sure opstød og dårlige anekdoter fjernet.

Trustpilot afviser, at der skulle være forskel.

Fordel at betale?

Et af eksperimenterne gik ud på at lægge fiktive anmeldelser på seks forskellige webshops.

De tre butikker betaler for Trustpilot-medlemskab. De andre tre gør ikke. Dernæst indsendte butiksejerne klager over anmeldelserne og ønskede dem fjernet. 

De tre betalende Trustpilot-kunder fik angiveligt slettet deres dårlige anmeldelser inden for to dage med begrundelsen, at forbrugeren ikke kunne lave en anmeldelse, når han ikke havde handlet med forretningen.

De tre andre shops, som ikke betaler Trustpilot, fik derimod at vide, at anmeldelsen var kundens oplevelse - og at den ikke kunne slettes. 

Testen er blandt andet lavet af Morten Kristensen, indehaver af brillebutikken Customfit og Cosmos Co

Han påpeger, at der er tale om en uvidenskabelig test, men føler sig sikker i sin sag.

"Der er i alt lavet 7487 printscreens af anmeldelser fra de 20 virksomheder, som vi har kigget på. Så det er ikke baseret på et hurtigt kig, men en masse kedeligt manuelt arbejde, hvilket var den eneste måde, hvorpå vi allle mente, at der kunne laves et fair og retvisende billed," forklarer Morten Kristensen og forklarer, at det har taget otte mand fire uger at gå materialet igennem.

Vi behandler alle lige

Trustpilot afviser, at forskelsbehandlingen mellem betalende og ikke-betalende kunder skulle være en normal praksis.

"Vi kan klart afkræfte, at proceduren er som i det omtalte Google+ indlæg. Når forbrugere eller virksomheder rapporterer anmeldelser, behandler vi dem i den rækkefølge, vi modtager dem, og skelner ikke mellem, om den anmeldte virksomhed har abonnement hos os eller ej," lyder det skriftlige svar.

"Det er vores rolle at fungere som neutral part mellem forbrugeren og virksomheden". 

De er en domstol

Morten Kristensen ser mange gode sider ved Trustpilot og mener, at tjenesten sagtens kan bruges konstruktivt i online markedsføring.
 

"Mit problem med Trustpilot er den objektive tilgang. Som vi alle ved, så har en sag altid to sider, uanset om den er positiv eller negativ. Derfor burde et firma også have lov til at forsvare sig, inden en negativ eller positiv anmeldelse kom online. Hvis man vil være nettets "domstol", så må man også skabe et system, som skaber et fair univers for begge parter," siger Morten Kristensen.

Følg også debatten ovre på Google+.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sikkerhed gjort enkelt: Beskyt din virksomhed direkte i browseren