Grunden til, at Google i dag tjener styrtende med penge på sine onlinereklamer, skyldes blandt andet 20-procentsreglen.
Reglen, der opfordrer Google-ansatte til at bruge 20 procent af arbejdstiden på personlige projekter, som måske/måske ikke udvikler sig til Google-produkter. Blandt kendte produkter, der er opstået på den facon, findes Gmail, Google News og reklameplatformen Adsense. Læs mere om 20-procentsreglen, der også er brugt i andre Silicon Valley-firmaer.
Men nu er reglen død.
Det konkluderer mediet Qz.com på baggrund af flere tidligere ansattes udsagn. For eksempel her på debatsiden Quora.
Google-ledere opfordrer ikke længere sine ansatte til at forfølge sideprojekterne. Efter børsintroduktionen hævder flere også, at der nu er kommet så meget fokus på de enkelte ansattes arbejdsindsats og produktivitet, at det ikke giver mening for dem at gøre en ekstra indsats på sideprojekter, fordi de projekter ikke tæller i det store regnskab.
De to Google-stiftere har selv peget på 20-procentsreglen som en af årsagerne til, at Google er en innovativ virksomhed.
20 procent er blevet til 120 procent
Men andre nuværende og tidligere Google-ansatte afviser, at 20-procentsreglen skulle være lagt i graven.
Men også i Google-kredse bliver 20-procentsreglen med et smil omtalt som 120-procentsreglen. Med henvisning til at den godt nok stadig eksisterer, men at det er implicit, at arbejdet skal udføres ved siden af en voksende arbejdsbyrde.
Google har gennem de seneste år lukket mange tjenester med henvisning til, at kræfterne skal bruges på de produkter, der gavner kerneforretningen.
Læs også: