For første gang nogensinde sælges der flere smartphones end klassiske mobiltelefoner i verden.
Det viser tal fra analysehuset Gartner, der har kigget på det samlede salg af mobiler i årets andet kvartal.
Ifølge analysehuset var mere end hver anden - 52 procent - af alle solgte mobiler i verden en smartphone i årets andet kvartal.
Udviklingen har længe bevæget sig i denne retning. Det har især været høj vækst i smartphone-salget i Kina og de øvrige asiatiske lande, der har fået salget til at tippe.
I alt er det globale smartphone-salg steget med 46,5 procent i forhold til den samme periode i fjor, mens salget af klassiske mobiltelefoner - de såkaldte feature-phones - i samme periode er faldet med 21 procent.
I årets andet kvartal blev der ifølge Gartner solgt 225 millioner smartphones og 210 millioner klassiske mobiltelefoner verden over.
Asien trækker
Ifølge Gartner-analytiker Anshul Gupta har smartphone-væksten været meget høj i de asiatiske lande, hvor man i høj grad kan tale om et regulært gennembrud for smartphonen.
"Salget af smartphones er steget med 74 procent i de asiatiske lande," siger han til Computerworlds amerikanske nyhedsbureau.
I disse lande er prisen fortsat meget vigtig, og smartphone-producenterne har forlængst indstillet sig på, at de ikke kan få mange tusinder kroner for en smartphone,
I Kina er gennemsnitsprisen for en smartphone således under 700 kroner, mens prisen i lande som Indien, Indonesien og Phillippinerne typisk er under 600 kroner.
Gartner-analytikeren siger, at der fortsat er meget stort vækstpotentiale for smartphone-salget i Østen - ikke mindst når det gælder de prisbillige smartphones.
Eksempelvis var kun 15 procent af alle solgte mobiler i Indien i andet kvartal en smartphone.
Samsung er verdens største smartphone-producent med en markedsandel på 31,7 procent mod 29,7 procent i andet kvartal i fjor.
Apple er verdens næststørste, men det amerikanske selskabs markedsandel faldt fra 18,8 procent i andet kvartal sidste år til 14,2 procent i år, selv om selskabet faktisk øgede sit styksalg til 31,9 millioner solgte telefoner.
Størst fremgang fik LG Electronics og kinesiske Lenovo. Sidstnævnte har haft stor succes på hjemmemarkedet og øgede sit globale smartphone-salg med hele 144 procent i forhold til andet kvartal sidste år.
Lenovo har nu en markedsandel på 4,7 procent. Mere end 95 procent af salget finder sted i Kina.