Landets store fælles indkøbscentral på det offentlige område, SKI, skal opruste sine kompetencer inden for forståelsen af it-konsulentydelser.
Det mener en ekspert i konsulentindkøb, CEO Christian Harbo fra rådgivningsfirmaet Consulting League.
Han påpeger, at det også står slemt til i flere private virksomheder.
Læs mere om det her og den debat den udmelding affødte her.
Men lige præcis hos SKI er der - i modsætning til andre offentlige EU-udbud på området - ikke ordentlig styr på det.
"Nogle offentlige myndigheder udtaler, at de er tilmeldt SKI, så de ved, hvordan de ikke skal gøre," siger Christian Harbo.
Komplekst område
Og selve substansen i kritikken er den enkle, at SKI, der laver udbud indenfor alt fra olie, gas og wc-papir, simpelthen ikke har de rette kompetencer til lige præcis at forstå det komplicerede område inden for it-konsulentydelser.
"SKI har ikke de rigtige kompetencer. SKI er hverken respekteret af indkøbere eller konsulenthusene i markedet," fortæller han.
Christian Harbo forklarer, at SKI ikke ved, hvordan man skal måle kvalitet inden for it-konsulentydelser.
"De dygtigste folk på området er væk derinde," siger Christian Harbo.
Køber ind via egne udbud
Problemet er, at SKI's kriterier ikke passer med den måde, markedet måler kvalitet og ydelserne på. Og så skal man kende området indgående.
"Man skal vide, hvad man skal måle på. Hvad er en høj timepris, når man ikke kan måle kvalitet? Og så videre," siger han.
Konsekvensen af den nuværende tilstand hos SKI er, at flere meget store offentlige aktører køber it-konsulentydelser ind via egne udbud, oplyser Christian Harbo.
Kan ikke genkende billede
Hos SKI er reaktionen på kritikken meget kortfattet.
"Vi kan ikke genkende det billede, der her bliver tegnet."
"Vi har gennem det seneste år etableret en lang række konkurrencedygtige aftaler inden for it-konsulentområdet, som er blevet til i samarbejde med professionelle aktører fra branchen og i dialog med vores brugere," lyder det i en mail fra kommunikationschef Charlotte Balle.