I det første kvartal af 2013 har it-analysehuset IDC opgjort, at der er solgt 1,8 millioner tablets med Windows.
Det tal er øget til to millioner i andet kvartal.
I og med, at det samlede salg af tabletter er faldet med 8 procent i den samme periode, har Windows-modellerne altså trukket fra konkurrenterne i perioden og øget sin markedsposition.
Samlet set er andelen af Windows-tabletter øget med 11 procent, og det er firmaer som Acer, Asus, HP og Samsung, der er blandt vinderne.
Microsofts andel af kagen er ret lille.
Firmaet har leveret cirka 300.000 Surface-enheder i kvartalet, hvilket betyder, at opfinderne af Windows blot sidder på 15 procent af Windows-markedet.
Det skriver Computerworlds nyhedstjeneste.
RT-tæsk til Microsoft
Redmond-giganten har indkasseret en ordentlig øretæve på deres Surface RT-modeller.
Virksomheden har erkendt et tab på godt fem milliarder kroner, fordi Surface RT ikke sælger som forventet.
Det har betydet, at priserne er sat et ordentligt hak ned, men spørgsmålet er, om det er nok til at sætte gang i salget af maskinen, som skulle være en iPad-killer, og om Windows RT overhovedet har en fremtid?
Tallene er beregnet af analysehuset IDC, som også kan berette, at Microsoft har langet 2,1 millioner Surface-maskiner over disken siden lanceringen i oktober 2012.
Læs også:
Er Microsofts iPad-killer en død sild?