Microsofts partnere skal ikke være nervøse for, at Microsoft selv gafler kunderne gennem direkte salg.
Det siger Thomas Neergaard Hansen, der er Microsofts globale chef for salg til SMB-kunder.
"Vi er i gang med at finde partner-løsninger for produkter, som vi lige nu ikke sælger gennem partnere. Det gælder eksempelvis Azure," siger Thomas Neergaard Hansen, som Computerworld mødte ved Microsofts Worldwide Partner Conference i Houston tidligere i denne måned.
Udover nye partner-modeller skal partnerne og kunderne ikke frygte den nye services og devices-strategi, som softwaregigantens øverste chef Steve Ballmer lancerede på konferencen.
Microsoft vil nemlig over den næste år trække stadig tilbyde kunderne frit valg på alle on-premise, hybrid og cloud-hylderne.
Nye partner-løsninger på vej
I dag sælges flere produkter ikke gennem partnere, men det faktum vil Thomas Neergaard Hansen ændre.
"Det er bestemt noget, som jeg gerne ser, at vi finder en løsning på.," fortæller Thomas Neergaard Hansen og fortsætter:
"Medarbejderstaben udvikler i øjeblikket nye partner-løsninger til de produkter, der i dag ikke sælges gennem partnere,"
Udover udmeldingen fra SMB-chefen annoncerede Microsoft også en ny online-services-model til Worldwide Partner Conference i Houston.
"Alle vores online services, bliver meget snart tilgængelige gennem volume-license program." siger han.
Udover nye partner-modeller for services pønser Microsoft også på at melde omkring, hvordan virksomhedens devices skal sælges.
Nærmeste fremtid er hybrid
Microsoft beroliger samtidig partnerne med, at den nye cloud-satsning ikke betyder, at partnerne og kunderne må opgive on-premise-forretningsmodellerne lige med det samme.
"De næste fem-otte år kommer til at blive en verden af hybrid. Det vil sige kunder, der bruger en kombination af on-premise og cloud," fortæller han.
Først og fremmest vil skiftet ikke ske lige med det samme, fordi flere partnere og kunder benytter sig af software-miljøer, der endnu ikke er tilgængelige i skyen.
"Husk at Microsoft adskiller sig fra konkurrenterne, som eksempelvis Google og Salesforce.com, hos dem har du kun skyen. Det der er unikt ved Microsoft, det er, at vi giver partnerne og kunderne friheden til at vælge teknologi," afslutter Thomas Neergaard Hansen.
Microsoft: Sådan vil vi få Surface ud til erhvervskunderne
Thomas Hansen - dansk topdog i Microsoft
Partner: Flere er i chok over ny Microsoft-strategi
Microsoft-chef: Partnerne skal bare tage sig sammen og komme op i skyen