Artikel top billede

Samsung spurter fra Apple

Samsung har solgt over dobbelt så mange smartphones som konkurrenten Apple, der fortsætter med at tabe markedsandele til den koreanske teknologi-gigant.

Tal fra analysefirmaet Trendforce viser, at Samsung i andet kvartal af 2013 er begyndt et udbrud, der ser overordenlig svært ud for Apple at hente.

Således estimerer Trendforce, at Samsung fik shippet 71 millioner enheder fra deres smartphonekatalog på verdensplan i andet kvartal af 2013. Samme estimat for Apples iPhone-katalog nåede kun op på lidt over 31 millioner shippede iPhones.

Kigger vi på udviklingen fra første kvartal til andet kvartal af 2013, ser Apple også ud til at være slået markant.

Mens Samsung fik shippet godt 10 millioner flere enheder i andet kvartal, oplevede Apple et fald - fra at have nærmet sig de 40 millioner shippede enheder i første kvartal, til altså nu her i andet at lande på de godt 31 millioner.  

Derfor buldrer Samsung derud af

Samsungs øgede salgstal skyldes, at smartphones i det mellemste prisleje har fået noget af en opblomstring, hvilket så til gengæld går ud over salget af de high-end mobiltelefoner - heriblandt altså Apples iPhone.

Den øgede popularitet for smartphones, der ikke nødvendigvis behøves at være toppen af poppen, begrundes med, at brugere nu sagtens kan få opfyldt deres generelle smartphone-behov med en mobil til mellem 850 - 2.500 kroner (150 - 450 $). Derfor er efterspørgslen altså begyndt at stige markant på smartphones i et mellemliggende prisleje. Modsat ser det ud til, at efterspøgslen efter dyrere smartphones i den høje ende er på retræten.   

Og selvom Samsungs nyeste Galaxy S4 ikke kan betegnes som en smartphone i et mellemliggende prisleje, så er den koreanske producents produktkatalog så bredt, at de står ualmindeligt godt.

"Selvom Samsung ikke skulle kunne leve op til forventninger med dets nyeste flagskib (Galaxy S4), så vil de voksende salgstal på mellemliggende smartphones stadig sørge for en dominerende position på det globale smartphone-markedet," skriver Trendforce.   

Og som om det ikke skulle være nok, så har Samsung sat sig tungt på fremadstormende lande som Kina.

"Samsungs indsats med deres kanal- og brandmarketingskampagne har ind til videre betalt sig af, særlig godt i hurtigt udviklende markeder som Kina, hvor den koreanske virksomhed stadig er en af de mest kendte globale smartphone-mærker," skriver Trendforce blandt andet.  

Hvem vinder: iPhone 5 eller Galaxy S4? 
Selvom Samsungs mobiltelefoner samlet set har slået et stort hul ned til Apple, er der anderledes mere konkurrence, når man sammenligner hver producents nyeste smartphone.

Her ligger virksomhederne stort set side om side. Ifølge Trendforces estimater, vinder Samsung dog med 23 millioner shippede Galaxy S4-enheder, mens Apple kommer lige i hældende med 22 millioner styks iPhone 5-enheder.

Ifølge Trendforce steg shippingen af smartphones på globalt plan med lidt over 30 procent i andet kvartal i år sammenlignet med samme kvartal i 2012.

Det forventes desuden, at der komme til at blive shippet 928 millioner smartphone-enheder i hele 2013 verden over. 

Hårde tider for Apple

Apple taber ikke bare markedsandele på smartphone-fronten, som nu er nede på 12,1 procent på verdensplan. Også salget af iPads ser noget foruroligende ud for giganten.

Ifølge IDG News Service måtte Apple i andet kvartal af 2013 også lægge ryg til et fald i salget af iPads. Det er første gang, det sker siden iPad'ens lancering tilbage i 2010.

Samsungs succes kan på længere sigt vise sig alvorlig for Apple, som i andet kvartal af 2013 henter 70 procent af sit samlede salg fra iphones og iPads.

Læs også:
Samsung jubler: Så mange Galaxy S4 har vi solgt på blot en måned

Samsung hånes af konkurrenterne: "Galaxy S4 er et flop!"

Dette smartphone-firma er nu verdens tredjestørste




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere