Hvis du køber ind på nettet, er der gode chancer for, at du har betalt for meget i dankortgebyr.
Det viser en stikprøve, som Konkurrence- og Forbrugerstryelsen netop har foretaget.
Det er ikke noget, Styrelsen bare har tænkt sig at lade passere.
"Hvis ikke butikkerne retter ind, efter at de har fået et påbud, melder vi dem til politiet. Derfra vil de få bøder og dagbøder, så vi tager det ganske alvorligt," siger Martin Nyvang, der er kontorchef hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Styrelsen vil nu gå i gang med en større undersøgelse for at afdække problemets omfang for alle korttyper i danske netbutikker.
Seks ud af 26 snyder dig
I forbindelse med stikprøven klikkede Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen sig ind på 26 forskellige danske netbutikker og lod som om, styrelsen ville foretage et køb.
Her viste det sig, at hele seks ud af syv netbutikker, der opkrævede dankortgebyr, tog mere, end loven tillader.
"Ud af syv netbutikker, der tog et dankortgebyr, var der altså kun en enkelt, der havde styr på det," siger Martin Nyvang og uddyber lobgivningen:
"Der står i betalingtjenesteloven, at man kun må opkræve præcist det gebyr, som man giver videre til sin udbyder. Når det er Dankort, vil det altså sige, det Nets opkræver."
Resten af de 20 netbutikker tog ikke gebyr for dankort og har altså valgt en anden model, hvor de enten selv betaler eller medregner det i vareprisen.
Det er noget allarmerende
Der er allerede blevet truffet to afgørelser om, at Nets skal nedsætte gebyrerne, og derfor har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen ment, at det var vigtigt også at følge op på, om de lavere gebyrer rent faktisk kommer videre til forbrugerne.
På den ene side forsøger Styrelsen sålede at holde øje med, at netbutikkerne selv overholder gebyrer, og på den anden side om Nets efterlever de krav, der er blevet fastsat.
Kontorchefen mener, at netbutikkernes for høje gebyrer kan skyldes uvidenhed eller manglende opmærksomhed, når gebyrerne ændrer sig, og han har i hvert fald ikke direkte oplysninger om snyd.
Men derfor kan man jo godt stille spørgsmålstegn ved det store antal.
"Det kan godt undre en, at det er en så stor del, som gør det forkert," siger Martin Nyvang.
Og man kommer ikke uden om, at stikprøven er noget allarmerende. For ifølge Martin Nyvang er det en alt for stor andel, hvad enten man siger seks ud syv eller seks ud af 26.
Her er de skyldige
De seks butikker, der har taget et for højt dankortgebyr drejer sig om Telmore.dk, Fona.dk, Kino.dk, Roomservice.dk, Downtown.dk og Jyskebutik.dk. Herudover blev styrelsen gjort opmærksom på, at Justeat.dk også tog for høje gebyrer, hvorfor de også kom med på listen.
Næsten alle butikker rettede ind, da styrelsen varslede dem. Dog valgte Justeat.dk at vente, til de også havde fået et påbud, mens Jyskebutik.dk eftersigende stadig ikke har rettet ind.
Danske netbutikker har netop krævet et trecifret millionbeløb fra Nets, det kan du læse mere om her.
Hvis du selv vil sikre dig, at du ikke betaler for meget, så er her en kort opgørelse for, hvor meget danske netbuttiker ifølge loven må opkræve i gebyr på en dankortbetaling. Vær også opmærksom på, at der kan forekomme gebyr af gebyr.
Ved køb på gebyr:
0-50 kr. - 0,70 kr.
50,01-100 - kr. 1,10 kr.
100,01-500 - kr. 1,45 kr.
Over 500 kr. - 1,45 kr. +0,10 pct
Læs også:
Danske e-butikker kræver trecifret millionbeløb i erstatning