Et overgravet fiber-kabel ved Nivå i Nordsjælland er i øjeblikket skyld i, at godt 8.000 YouSee kunder nu på anden dag er uden internet, tv og telefon forbindelse.
"Vi har et TDC fiberkabel, der blev revet i stumper og stykker sent onsdag eftermiddag. Det skete i forbindelse med nedgravningen af et el-forsyningskabel. Her er vores fiber-kabel revet i stykker over en strækning på flere hundrede meter," fortæller Ib Konrad, der er pressechef ved YouSee.
Ifølge pressechefen har jordforholdene i området gjort det meget besværlig at reparere fiber-kablet, der er gravet ned i et moseområde.
Det har samtidig været svært for virksomheden at lokalisere, hvor problemet helt præcist var opstået.
Svært at reparere fiber i en mose
Forholdene i området er ifølge Ib Konrad den primære årsag til, at nedbruddet stadig fortsætter på anden dag.
"Fiberen ligget i to meters dybde, og grundvandsspejlet ligger i omkring 60 centimeters dybde. Så teknikerne har ikke kunne komme til at arbejde med kablet," siger Ib Konrad.
En anden årsag til den lange fejlretningstid skal findes i det detektivarbejde, der blev udført for overhovedet at finde frem til problemet.
"Da vi først modtog fejlmeldinger, havde vi en formodning om, at problemet eksisterede på en central i Hillerød. Så vi havde desværre problemer med at få lokaliseret problemet," fortæller pressechefen.
TDC's teknikere vil nu rette fejlen ved at etablere en midlertidig fiber-forbindelse ved at lade et fiber-kabel ligge oven på jorden.
Midlertidig forbindelse etableret ved hjælp af pølsevogn
Selvom internet og telefoni stadig ikke fungerer for kunderne, er det dog alligevel lykkedes YouSee at få skabt en midlertidig løsning til de kunder, der gerne vil se tv.
"I går [torsdag, red.] lykkedes det os at få etableret en midlertidig løsning i dele af området ved hjælp af en såkaldt pølsevogn, som er en lille trailer, vi kan trække ind i det berørte område," siger Ib Konrad og fortsætter:
"Pølsevognen har antenner og paraboler, der kan modtage omkring 12 tv-kanaler, og på den måde sende disse direkte videre ud til vores kunder, som en midlertidig løsning.
Nu kommer løsningen
Entreprenøren havde kontaktet TDC på forhånd
Ifølge pressechefen havde entreprenøren, der tilsyneladende har forsaget skaderne på fiber-kabelet, kontaktet TDC på forhånd for at forhøre sig om virksomhedens kabler i området.
Men lige nu handler det ikke om at pege fingre, mener Ib Konrad.
"Lige nu handler det om at få fejlen udbedret, så må vi bagefter finde ud af, om fiberen ikke var ordentlig dokumenteret, eller hvad der nu er tale om." siger han.
Hvornår kan kunderne forvente, at forbindelsen er etableret igen?
"Jeg fik besked klokken 11 om, at teknikerne var i gang med at reparere det sidste, så det burde være løst her til eftermiddag."
Virksomhedens kunder er berettiget til kompensation, hvis ikke virksomheden har løst problemet inden for 48 timer, oplyser pressechefen.
Læs også: