Artikel top billede

Helt seriøst: Hvorfor udvikler I gratis apps?

Flere udviklerhold har brugt uger og måneder på at kode gratis apps til Roskilde Festival uden nogen forventning om at tjene én eneste krone på anstrengelserne. Hvad har de egentlig gang i?

For tredje gang i træk har udviklingshuset Robocat vundet konkurrencen om den bedste uofficielle app til Roskilde Festival og dermed også gratis adgang til Nordeuropas største musikfestival.

Æren skal deles med RME Development og By The Orange Ordbog team, og der i høj grad tale om æren for Robocat.

For den lille udviklervirksomhed med fingrene i alt fra webdesign, apps, spil og hardwaredesign har ifølge eget udsagn ikke nogen bundlinje-gevinst ud af at udvikle en gratis app til Roskilde Festival for fjerde gang i træk.

Heller ikke selv om Robocats chefdesigner Michael Flarup fortæller, at man næppe får meget app for under 50.000 kroner, hvis det havde været en bestillingsopgave.

"Vi lever af at lave fede produkter, og festivalen er en sjov legeplads, hvor man kan afprøve skøre idéer i et meget kreativt rum. Der har aldrig været nogle økonomiske perspektiver i at lave vores uofficielle Roskilde app," lyder det fra Michael Flarup.

"Mest af alt har vi bare lavet den, fordi vi kan."

En legende baggrund
Baggrunden for app-udviklingen til festivalen er derimod noget mere legende, selv om Robocat har brugt de seneste mange uger på at fintune sin festival-app.

"Mest af alt har vi bare lavet den, fordi vi kan. Flere af årene har de gratis festivalbilletter ikke betydet det store, fordi jeg alligevel har arbejdet som fotograf for Orange Press og derigennem haft adgang," fortsætter han.

I skrivende stund har app'en 'Roskilde 2013 - The Unofficial Guide for Roskilde Festival' til iOS fået over 500 anmeldelser med en gennemsnitlig score på på godt 4,5 i Apples App Store.


Med Robocats Roskilde Festival-app er det blandt andet muligt at dele festivalbilleder, se musikprogrammet, høre artisterne i iTunes og skrive med andre festivaldeltagere

Glem pengepungen og vær kreativ

Michael Flarup tilføjer, at der oven på udviklingen af den uofficielle Roskilde Festival-app igennem årene har været en efterspørgsel på Robocat.

Det skal være fedt - ellers er det ligegyldigt

Men interessen har ikke kastet det helt vilde af sig på forretningssiden.

"Vi har været i snak med et par andre festivaler om at lave deres oficielle apps, men budgettet har desværre ikke været til det. Men det er da klart, at den smule omtale, vi har fået på Roskilde-app'en, sikkert har givet lidt interesse i konsulentdelen af vores arbejde," forklarer Robocats chefdesigner, der hovedsageligt lever af egenudviklede produkter.

Udviklingshuset har også spyttet andre gratis apps, blandt andet vejr-app'en 'Thermo' med 2,7 millioner brugere, på markedet.

"Hvis man laver noget, man synes er fedt, så er der nok nogen, der på et tidspunkt vil betale penge for det"

Og selv om 'Thermo' i lighed med flere af virksomhedens andre gratis apps er reklame- og IAP-finansieret, er det ikke økonomien, der driver værket.

Det er den reklamefrie Roskilde-app og det lille spil Puha! klokkeklare eksempler på.

"Hvis man som entreprenør kun tænkte med pengepungen, ville man væsentligt begrænse den mængde kreativitet og innovation, man kan skabe. Jeg forstår, at det her er noget, der går mange lønmodtagere på, men det er en helt fordrejet måde at se på arbejdet," forklarer Michael Flarup filosofien bag Robocats arbejde.

"At tjene penge kan selvfølgelig være en væsentlig del af bæredygtigheden i et projekt, men det er et biprodukt af at bygge noget for sig selv eller sit hold. Hvis man laver noget, man synes er fedt, så er der nok nogen, der på et tidspunkt vil betale penge for det," fortsætter han.

Flere lag af Roskilde Festival

Et andet udviklerhold, der også har kastet sig ud i udviklingen af en uofficiel Roskilde Festival-app, er CodeUnited, som består af tidligere studerende fra DIKU (Datalogisk Institut Københavns Universitet).


CodeUniteds app 'Roskilde 2013' benytter augmented reality, så festivalgæsterne kan finde vej via deres smartphones i menneskemyldret.  

App'en lægger et så at sige kortlag oven på virkeligheden, så du eksempelvis kan finde vej til det nærmeste toilet eller ølbod ved blot at køre app'en, løfte telefonen og på den måde se informationer om din omverden igennem din smartphones kamera.

Her kan du finde alle apps til Roskilde Festival

CodeUnited har været halvanden måneds tid om at videreudvikle på sin egenudviklede augmented reality-platform i en app, som de nu kalder 'Roskilde 2013'.

"Vi har fået geo-data fra Roskilde Festival, så nu kan folk tage deres smartphone op med vores app og finde rundt på festivalen," forklarer Maksim Sorokin fra CodeUnited.

Ud over at være stifinder er der også integreret blandt andet Instagram- og Twittermuligheder i app'en.

Det betyder eksempelvis, at en bruger kan hæve sin smartphone, pege den mod Orange Scene og få backstage-billeder, koncertanmeldelser og det kommende spilleprogram på skærmen.

"Vi tror stadig, at der kan presses mange funktioner ud af teknologien."

Under stort tidspres
Formålet med at deltage i apps-konkurrencen og vise sin app frem på festivalen er klart for CodeUnited:

"Vi vil gerne vise, at vi kan producere et godt, solidt og komplekst projekt på meget tid under stort arbejdspres," fortæller Maksim Sorokin, som samtidig erkender, at augmented reality er en falmende teknologi, der er kommet lidt uheldigt fra start med de første smartphones for nogle år siden.

"Folk blev sure, når nogen stak deres mobil frem og tilsyneladende tog et billede af dem. Det har også været langsommeligt at hente data. Det håber vi, at en teknologi som Google Glasses meget snart vil gøre op med," siger Maksim Sorokin.

Han fortæller, at app'en fra CodeUnited snildt kan bruges på andre festivaler eller sågar i byrummet eller på landet, hvis der bare blev loadet nye datasæt med informationer om bygninger, områder og veje ind i app'en.

"Vi tror stadig, at der kan presses mange funktioner ud af teknologien, men hvis vi skal have foden ind andre steder, så skal vi første vise, at vi kan levere varen på Roskilde Festival," lyder det fra Maksim Sorokin.

Find alle Roskilde-apps her

Du kan finde og læse mere om den officielle app til Roskilde Festival her.

De uofficielle apps udviklet af blandt andre Robocat og CodeUnited kan du finde her.

Og så har Michael Flarup fra Robocat et godt råd til alle it-folk, der har en app-udvikler i maven:

"Kom i gang! Der bliver lagt lidt for meget vægt på gode idéer og lidt for lidt vægt på eksekvering. Hvis man gerne vil bygge noget sjovt, så start i dag."




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere