For anden gang i år brager en af Nets' betalingsløsninger ned på grund af tilsyneladende rutinemæssige opdateringer, men virksomheden vil ikke kommentere, hvad årsagen til problemet er.
"Vi ønsker ikke at give detaljerede oplysninger omkring nedbruddet," siger Søren Winge, der er pressechef i Nets.
Nets vil dog gerne fortælle, at nedbruddet skyldes leverandøren IBM, der i nat mellem klokken to og tre opdaterede det system, der håndterer alle Dankort-betalinger for Nets' kunder.
Det er anden gang, at IBM forårsager et større nedbrud for Nets i år. Tilbage i marts sendte en såkaldt rutinemæssig opdatering af en mainframe også løsninger i gulvet.
Ifølge Søren Winge blev systemernes funktionalitet genetableret igen klokken 7.25 i morges.
Nets: Detaljerne er fortrolige
Hvad er begrundelsen for, at I ikke vil kommentere hændelsen?
"Det er, at vi ikke i detaljer vil diskutere sådan et forløb åbent."
Det er en slags forretningshemmelighed?
"Ja. Det er i hvert fald noget, både Nets og IBM betragter som fortroligt."
I marts skete der en lignende hændelse, hvor det også var en planlagt opdatering, der skabte et nedbrud. Hvorfor ser vi nu det samme problem igen?
"Det er rigtig nok, at vi havde hændelsen i foråret, men jeg mener stadigvæk, at det er forholdsvis usædvanligt, at vi ser problemer af denne karakter. Vi synes generelt, at vores driftsstabilitet er meget høj."
Test af opdatering forhindrede ikke nedbrud
Ifølge Søren Winge tester Nets og leverandøren IBM alle opdateringer i et test-miljø, inden opdateringerne installeres på de systemer, der kontrollerer Dankort-systemerne.
"Vi har generelt den regel, at ændringer og opdateringer skal testes i et test-miljø, inden det rulles ud i produktion. Det er så komplekse systemer, at vi selvfølgelig tester opdateringerne inden," fortæller Søren Winge.
Selv om IBM tilsyneladende havde testet opdateringen, resultererede det alligevel i et nedbrud. Men det får ingen konsekvenser for leverandøren.
"Vi tager et grundigt forløb med vores leverandør og evaluerer hændelsen, men uanset hvor fejlen er opstået, er det vores ansvar, og det fokuserer vi på," siger Søren Winge og tilføjer:
"Vi synes generelt, at IBM gør det godt."
Læs også: