Efter at have domineret browsermarkedet i halvandet årti er Microsoft-browseren Internet Explorer på kraftigt tilbagetog.
Sejrsgangen tog ellers til i slutningen af 1990'erne, da Microsoft vandt browserkrigen mod Netscape-browseren ved at tilbyde Internet Explorer gratis sammen med selskabets monopollignende Windows-styresystem og satte seriøs mandskabskraft bag udviklingen.
For omkring 10 år siden havde Internet Explorer således en andel af browsermarkedet på omkring 95 procent, mens konkurrencen var beskeden og først og fremmest blevet taget op af Mozillas Firefox-web-læser, som dog kun kunne æde sig ganske langsomt ind på markedsandelene.
Forretningsmodellen bag den gratis Internet Explorer-browser er - i øvrigt i lighed med Microsofts konkurrenter - at integrere browseren med andre software-produkter i et øko-system. Mest tydeliggjort ved Microsofts Bing-værktøjsbar, der er den direkte vej til web-søgninger og dermed også en reklameforretning i milliardstørrelsen.
Banket af lovgivningen
Et stort slag mod Microsofts browser-forretning blev uddelt i 2009, da EU via heftige bødetrusler tvang softwaregiganten til at tilbyde et frit browservalg i sit Windows-styresystem nogenlunde samtidig med, at Google stod klar med sin Chrome-browser.
I dag er Internet Explorerer droppet ned på en global markedsandel på 25 procent, mens den i Danmark ligger et sted mellem 28 og 38 procent.
Så fra den tidligere totale dominans af Internet Explorer er browsermarkedet i dag en blandet landhandel med Googles Chrome-browser på toppen af markedet tæt forfulgt af andre amerikanske browsere som Safari og netop Internet Explorer.
Perfekt for konkurrencen
Danske webudviklere peger på, at udviklingen på browsermarkedet med Internet Explorers nedtur indebærer mange fordele, men også enkelte ulemper.
"Jo flere forskellige browsere, der er på markedet, des mere test skal man gennemføre. Det kan altså betyde, at man skal bruge lang tid på kvalitetstjek i forbindelse med webudvikling, som muligvis kunne klares hurtigere med færre platforme og browsere," fortæller Daniel Kvistgaard, lead frontend-udvikler hos webudviklingsfirmaet HTML24.
Han fremhæver samtidig, at det er en rigtig god idé med mange forskellige browsere i skarp konkurrence mod hinanden.
Sådan tegner fremtiden sig for Internet Explorer
Det skyldes, at det presser leverandører som Microsoft, Google og Apple til hele tiden at forbedre og forfine deres browser-produkter.
"Flere browsere betyder jo også, at man som bruger kan benytte en browser, der passer til sine præferencer," lyder det fra Daniel Kvistgaard.
10 sorte år er helt uhørt
Også Jakob Løkke Madsen, frontend-udvikler hos det digitale bureau Creuna, er glad for den skærpede konkurrence på browsermarkedet.
"I de sorte år mellem 2001 og 2010 skete der jo nærmest ikke nogen udvikling med Internet Explorer, hvilket jo er helt uhørt for et software-produkt," siger Jakob Løkke Madsen.
Han mener, at Internet Explorers nedtur hænger sammen med EU-presset fra 2009, men i særdeleshed med konkurrenternes produkter, hvor eksempelvis Chrome fra starten kunne brillere med hurtig performance ved hjælp af sin toptunede Javascript-motor, V8.
"Konkurrenterne til Internet Explorer blev bedre hele tiden, og for mig som udvikler var det jo eksempelvis rigtig fedt, at der var indbygget avancerede webudviklingsværktøjer i selve Chrome, så jeg kan teste i realtid," forklarer Jakob Løkke Madsen.
Internet Explorer bliver bedre
Både Daniel Kvistgaard og Jakob Løkke Madsen peger på, at Internet Explorer er blevet markant bedre i de senere år, efter at Microsoft er blevet presset af konkurrenterne.
"Internet Explorer er blevet meget hurtigere, og alt det bøvl med manglende standarder, som vi så med især Internet Explorer 6, er ikke det store problem længere," siger Jakob Løkke Madsen.
Han glæder sig over, at der i den kommende IE-version 11 også kommer indbyggede webudviklingsværktøjer, der er blevet langt mere avancerede end tidligere som en reaktion på Chromes dominans på dét område.
"Microsoft er virkelig også kommet godt med, når det kommer til opdateringer, og der er ingen tvivl om, at de (Microsoft, red.) helt sikkert vil kunne tage kampen op mod konkurrenterne fremover," fortsætter Jakob Løkke Madsen.
De kommende år vil afsløre, om Microsoft vil være i stand til at knække sin nedadgående formkurve på browsermarkedet, eller om Google i lighed med internet-søgninger også vil kunne erobre flertallets browsere for alvor.
Hvordan tror du, at browserudviklingen vil fortsætte?