I Silkeborg kommune er teknologien til, at borgerne kan betjenes digitalt, helt på plads, men brugerne af digital post er stadig en minoritet i kommunen.
I den jyske kommune er det godt en fjerdedel af borgerne, der er tilmeldt den digitale post, også selv om der lokkes med præmier som iPads og restaurantbesøg for at tilmelde sig.
"I forsøget på at få flere til at anvende den digitale post på borger.dk har vi kørt en konkurrence, hvor borgerne kunne vinde forskellige præmier," fortæller Heidi Duus, der sidder i Silkeborg kommunes Digitaliseringsenhed.
Men resultatet stod ikke mål med midlerne, der kun forvandlede sig til 300 nye digitale borgere.
"Vores erfaring er, at den overordnede og generelle formidling af digital post er enormt svær. Emnet er besværligt at forklare, besværligt at forstå og enormt usexet," fortæller hun.
Der bliver ellers skudt med skarpt mod kommuner, regioner og også politikere i forbindelse med digitale problemer.
Ifølge Silkeborg kommune ligger en del af udfordringen i, at teknikken er svær at forstå.
Derudover er motivationen og interessen heller ikke nødvendigvis til stede.
Bruger kontakterne
I en erkendelse af at det er svært at ramme hr. og fru Danmark, har Silkeborg kommune valgt at koncentrere indsatsen mod målrettede grupper, som kommunen allerede har kontakt til.
"Vi vil naturligvis gerne have fat i dem, der bruger det kommunale system mest," siger Heidi Duus.
"Derfor foretager vi målrettede kampagner mod eksempelvis de unge, de ældre eller de ledige. Det gør vi gennem et samarbejde med de ansatte i kommunen. Personer i ældreplejen, biblioteket, handicaphjælpere og ansatte i psykiatrien bliver således uddannet i at anvende digital post, og de kan så formidle viden videre i systemet."
Det krydres med it-cafeer, kurser og uddannelse af frivillige, der kan sprede informationerne.
"Personer, der er i direkte kontakt med kommunen, det kan være ledige, bliver også uddannet i at bruge den digitale platform til kontakt. Det betyder helt konkret, at andelen af ledige, der har en digital post, ligger på godt en tredjedel. Men et er, at borgeren har en digital post, noget andet er, at de også er bevidste om at få kigget i den - og det er også en udfordring, som vi skal være meget bevidste omkring," siger hun.
Vi giver ikke op
Blandt de unge kommer kommunen dog ikke helt så langt, som den ønsker sig.
Her er budskabet også rigtig svært at få igennem.
"Selv om vi forsøger at sprede budskabet gennem ungdomsinstitutionerne, ender det oftest med, at det ikke giver mening for de unge. De unge har ikke kommunikation med det offentlige i særlig grad, og dermed er de ikke motiverede omkring emnet den digitale post. Her hjalp en iPhone-konkurrence ikke en gang," fortæller hun.
Silkeborg har dog ikke givet op, og kommunen arbejder på en nu kampagne i samarbejde med udvalgte uddannelser i kommunen.
Der sker i forbindelse med semesterstarten efter sommerferien.
Der bor lige godt 90.000 personer i kommunen, og cirka 25.000 er digitale borgere.