CRM-markedet buldrer afsted med markante vækstrater og en helt ny generation af løsninger, der tager udgangspunkt i trends som cloud, mobility, social og big data.
Microsoft har netop annonceret, at den næste version af Dynamics CRM bliver tilgængelig i løbet af efteråret.
MIcrosoft fortsætter med at køre ad to spor, så man kan købe selskabets CRM-løsning både som en cloud-tjeneste og som en traditionel on-premise-løsning.
Det er dog cloud-delen af CRM-markedet, der oplever den største vækst i disse år - hvilket ikke mindst kommer Salesforce.com til gode, som vi tidligere har skrevet.
Sådan bliver Dynamics 2013
Overordnet set har Microsoft med den næste version af Dynamics CRM fokus på at kunne være til stede på de mobile enheder, på kontekstbaseret information og på samarbejdssoftware.
Microsoft har også en ny Dynamics-brugergrænseflade, som ifølge selskabet understøtter mere agile og personlige salgsprocesser, ligesom der er nye CRM-apps til iPad og Windows-tablets og senere også til Windows Phone 8, iPhone og Android.
"Vi har fuldstændig gentænkt vores brugeroplevelse og strømlinet den, så brugeren let kan se, hvad han skal gøre for at kunne fuldføre sine opgaver hurtigt og let," skriver Microsoft i et blogindlæg.
De fleste vælger cloud-CRM
Da Computerworld for et par måneder siden interviewede Kirill Tatarinov, øverst ansvarlig for Microsoft Business Solutions, fortalte han, at Microsofts kunder i stigende grad vælger cloud-løsningerne frem for on-premise.
"Omkring 60 procent af vores nye kunder vælger vores cloud-implementering af Dynamics CRM."
"Vi tror, at denne trend vil fortsætte. Der vil være et vedblivende skift mod skyen, samtidig med at vi venter, at en vis procentdel af kunderne vil holde fast i on-premise-udrulninger," udtalte Kirill Tatatinov.
Microsoft er imidlertid langt fra den eneste CRM-leverandør, der forsøger at øge salget med udgangspunkt i cloud.
Her er den nye CRM-konge
Ifølge den seneste rapport fra analysefirmaet Gartner var det Salesforce.com og Microsoft, der oplevede den største fremgang i CRM-omsætningen fra 2011 til 2012, begge på 26 procent.
Salesforce.com har haft massiv succes som CRM-leverandør i de senere år og passerede i 2012 SAP, så det i dag er den største leverandør på verdensplan med en markedsandel på 14 procent.
Microsoft kommer ind på fjerdepladsen med 6,3 procent af markedet ifølge Gartner.
Det er særligt cloud-løsningerne, der oplever betydelig medvind på CRM-markedet.
Den mest markante eksponent for SaaS-modellen er Salesforce.com, som blandt andre skoproducenten Ecco har valgt at satse på.
IDC har tidligere forklaret til Computerworld, at cirka 20 procent af det danske marked i dag er dækket via SaaS/cloud-løsninger og forventer, at SaaS-andelen af CRM-markedet vil være stigende."
IDC regner med gennemsnitlige SaaS-vækstrater på cirka 24 procent om året på europæisk plan.
"Det totale CRM-marked forventes at vokse med cirka seks procent årligt fra 2012 til 2016. Det vil sige, at SaaS-andelen af omsætningen vil stige i de kommende år," har Anders Ebbesen, nordisk softwareanalytiker i IDC,
forklaret til Computerworld.
De seneste tal om det danske CRM-marked ser således ud:
Læs også:
Cloud-løsningerne løber fra de klassiske CRM-systemer
Her er de store CRM-trends: Sådan ændres systemerne