Computerworlds-læsere har ændret holdning til NemID.
Ved indledningen af projektet for tre år siden var vi meget skeptiske, mens vi i dag er ganske udmærket tilfredse.
Og det negative udgangspunkt har Nets, der står bag NemID, selv været ude om, fortæller Thomas Visby Snitker, der er direktør i brugervenligheds-firmaet SnitkerGroup.
"Rigtig mange har oplevet NemID som en løsning, bankerne ville presse igennem for enhver pris, uden at det nødvendigvis gav mening for brugeren," siger han.
Fra skrot til slot
Computerworld foretog i 2010 en afstemning blandt brugerne om hvilken it-løsning, der var Danmarks værste.
Her trak NemID det absolut korteste strå, og løsningen fik uden sammenligning flest stemmer.
2010 var således året, hvor NemID blev kåret til Årets it-fuser.
I disse dage nærmer NemID sig sin tre års fødselsdag, og i den anledning har Computerworld igen taget temperaturen på brugernes holdning til vores fælles login-løsning.
Resultatet af den afstemning viste et anderledes billede.
Læserdommen har nemlig ændret sig fra dumpet til bestået.
I afstemningen valgte 73 procent at give karakteren 2 eller højere. 2 er bestået på 7-skalaen, der i dag anvendes på landets undervisningsinstitutioner.
Bortset fra topkarakteren 12, der er uddelt af seks procent af stemmedeltagerne, ligger de enkelte karakterer ganske lige fordelt inden for et spænd mellem 13 og 18 procent.
Knap 1.200 computerworld-læsere stemte.
Du kan se alle karaktererne her.
"Nu har vi bestået pensum og er begejstrede."
Her er fejlene ved Nets
Nets egen skyld
Den træge begyndelse for NemID bunder i et manglende ejerskab blandt brugerne, siger brugervenlighedseksperten, der mener, at Nets ikke har appelleret til what's in it for me-oplevelsen.
"Det, man kan lære af processen, er, at man skal lave brugeroplevelsen sammenhængende og enkel helt fra fra starten. Det kan være den bedste tjeneste i verden, men er den ikke overskuelig, så skræmmes brugerne væk," siger han.
Så modviljen hos brugerne stammer ikke fra en gammel dansk tradition om skepsis overfor alt, der er nyt?
"Nej, tværtimod. Som samfund er vi meget interesserede i ny teknologi og teknologiske muligheder. Vi er ikke bekymrede for at gå i gang med noget nyt. Se bare på smartphones og tablets, som vi kaster os over med stor fornøjelse."
Indførslen af sikkerhedssystemer er vel også mere af nød end af lyst?
"Det er et krydsfelt mellem interesser og behov. Sikkerhed gør tingene mere besværlige, og det er brugerne ikke så glade for. På den anden side vil brugeren gerne have sikkerhed for personlige oplysninger. De overvågningssager, der dukker op i USA i øjeblikket, åbner nok øjnene hos mange for behovet for mere sikkerhed."
Så sikkerhed i fremtiden handler også om en god brugeroplevelse?
"Ja, naturligvis. Mange virksomheder ser i dag ikke eksempelvis brugernavne og passwords som noget særligt. Det er bare en proces, der skal overstås. Men det vil ændre sig i fremtiden. Netop sager som NSA kommer til at betyde en kæmpe omvæltning på sikkerhedsområdet. Men man skal ikke sælge sikkerhed på funktionaliteten. Man skal sælge sikkerhed på brugernes behov."
Kan man i disse eksamens tider sige, at NemID-indkøringsperioden var lektielæsning, som alle hader, men nu er vi faktisk blevet glade for det arbejde, efter eksamen er overstået?
"Ja, nu har vi bestået pensum og er begejstrede," siger Thomas Visby Snitker.
Læs mere:
Afstemning: NemID fylder tre år - flop eller hit?