Pengene vælter ud af kassen for den danske Apple-forhandler Eplehuset, der er ejet af den norske kæde af samme navn.
Danske Eplehuset, der står bag syv Apple-forretninger rundt omkring i landet og har omkring 60 ansatte, kom ud af 2012 med et tab på godt knap 900.000 kroner.
Selv om det tabte beløb ikke i sig selv er gigantisk, er det udtryk for en hård tid for den danske Apple-forhandler.
Eplehuset fik nemlig i 2011 et nettooverskud på knap 5,3 millioner kroner, som altså på blot et år har forandret sig til et underskud på knap 900.000 kroner.
Du kan læse mere om selskabets 2011-resultat her.
Grunden skal findes i flere faktorer, der tilsammen har udgjort en giftig cocktail for Eplehuset, som da også i regnskabet skriver, at bestyrelsen ikke er "tilfreds med selskabets udvikling i 2012."
Salg faldet med 23,5 procent
Blandt andet er bruttofortjenesten fra 2011 til 2012 droppet med hele 23,5 procent fra 32 millioner kroner i 2011 til 24,5 millioner kroner i 2012.
"Vi havde et par rigtigt hårde måneder op til julehandelen. Salget faldt ret kraftigt i oktober og november, og der var priskrig på mange modeller. Det ramte os hårdt," siger Thomas Ahlers, der er landechef for Eplehuset i Danmark.
Hertil kommer, at Eplehuset har brugt 2012 på at justere forretningen i ret højt tempo.
"Vi fik jo et rigtigt godt år i 2011, mens vi i 2012 har taget nogle slag. Vi har nok taget munden lidt for fuld, og vi må betragte 2012 og 2013 som år, hvor vi får kigget lidt tilbage og får justeret, så vi er optimeret mod fremtiden," siger Thomas Ahlers.
"Salget faldt ret kraftigt i oktober og november, og der var priskrig på mange modeller. Det ramte os hårdt"
En af årsagerne til problemerne er kædens ny-indrettede butik i Roskilde, som blev etableret i slutningen af 2009. Senere har det vist sig, at butikken ikke lever op til Apples nye såkaldte V2-krav til loftshøjde og søjler og lignende.
"Vi har fået lidt goodwill fra Apple, fordi forretningen er så ny, men nu har vi valgt at afslutte hele butikken og nedskrive det hele på én gang," siger Thomas Ahlers.
Nyt SAP-system giver massive problemer
Hertil kommer, at Eplehuset i november 2012 indførte et nyt SAP-system, som har givet en del problemer, som koncernen fortsat plages af i disse måneder, hvor selskabet er omkring halvvejs inde i regnskabsåret 2013.
SAP-systemet er rullet ud på tværs af hele Eplehuset-koncernen og afløser et tidligere system, hvor hver enkelt af koncernens butikker havde deres eget system. Det gjorde det blandt andet svært at producere statistikker og lignende på en nem og effektiv måde.
Implementeringen er ikke gået som forventet, og Eplehuset bøvler stadig med at få SAP-systemet til at køre, som det skal.
Bestilt for mange varer hjem
Blandt andet har der været problemer med varebestillinger, hvor systemet har registreret allerede lukkede ordrer som åbne.
Det har ført til, at Eplehuset har fået bestilt alt for mange varer hjem.
"Vi havde da håbet, at vi ville være nået længere, så vi kunne køre med ro på den front, men vi arbejder stadig på at få det sidste på plads. Det har været en ret stor omvæltning," siger Thomas Ahlers.
Han fortæller, at selskabet eksempelvis bliver forsinket med halvårs-regnskabet på grund af det problematiske nye system, ligesom det giver problemer at trække statistikker og andre tal ud af det.
Arbejder i blinde
"Det gør jo, at vi arbejder lidt i blinde, når det gælder halvårs-resultatet. Jeg kan simpelthen ikke sige, om det går den ene eller den anden vej," siger Thomas Ahlers.
Han fortæller, at SAP-systemet blandt andet har ført til afskedigelse af syv-otte økonomi-ansatte i løbet af foråret. Deres arbejdsopgaver er blevet overflødiggjort af det nye system.
Hele koncernens økonomi styres nu fra Norge.
"Det har en været en større omvæltning, men ideen er jo, at vi skal tilpasse os markedet, og her får vi store fordele med et system, der kan arbejde på tværs af hele koncernen," siger Thomas Ahlers.
"Thomas Ahlers. Hvordan tegner fremtiden sig for Eplehuset?
"Jeg er rimeligt fortrøstningsfuld, men det er da klart, at det er et spændende marked, hvor vi ikke længere er alene, fordi vores konkurrenter også har fået øjnene op for Apples produkter, og hvor Apple samtidig oplever øget pres fra andre mærker," siger Thomas Ahlers.
"Det er ting, som vi skal tage højde for. Men jeg er glad for, at vi nu har taget slagene, så vi er rettet ind, så vi kan kigge fremad igen," siger Thomas Ahlers.
Selskabet skriver i regnskabet, der er afsluttet for et halvt år siden, dog, at det tror, at tingene vil ændre sig i løbet af 2013, hvor der er 'øgede forventninger til omsætning og resultat.'
"Tror du stadig på det?"
"Ja, det gør jeg. Det kommer jo lidt an på, hvor i forretningen man kigger. Men jeg er ikke i tvivl om, at vores butikker nok skal gå godt og give sorte tale, mens vi nok skal kigge lidt nærmere på andre forretningsområder. Vi har jo kun været fire år i Danmark, og det er gået rigtigt hurtigt med syv butikker, kundecenter, værksteder, og nu har vi justeret lidt, så vi er optimeret mod fremtiden."
Læs også:
Eplehuset: Dansk Apple Store vil give os flere kunder