De danske teleselskaber - først og fremmest TDC - står for første gang over for konkurrence fra helt nye og topmoderne, faste telenetværk.
Et for et sætter elselskaber over hele landet gang i projekter med at grave nye, optiske fiberkabler ned i den danske muld og forsyne alle deres elkunder med superhurtige bredbåndsnet. De kan også levere billig telefoni og et stort udbud af tv-kanaler.
Senest er 12 elselskaber i Midt- og Vestjylland gået sammen om at levere bredbånd til 150.000 husstande, en investering på 1,5 milliarder kroner.
Over en halv million kunder om fem år
Samtidig er der sat tryk på etableringen af bredbåndsnetværk i boligforeninger landet over, og boligforeningerne vælger i stigende grad også selv at anlægge tv- og telefoni-net.
- Inden for fire-fem år vil mellem en halv og en hel million husstande være koblet op på de nye netværk, vurderer Kim Sonne. Han er administrerende direktør for Dansk Bredbånd, der samarbejder med en række elselskaber landet over, og som har været med til at gøre Præstø til landets første bredbåndsby.
Kim Sonne understreger, at vurderingen endnu er behæftet med stor usikkerhed, blandt andet fordi udviklingen er gået så hurtigt det seneste halve år.
- Men der er tanker om bredbåndsnet i gang i elselskaber, som repræsenterer en stor del af de danske husstande, fortæller han.
- Kunderne vil forsvinde i den takt, som de nye net kan tilbyde nye tjenester, og på det punkt har de nye leverandører en kolossal fordel med deres moderne teknologi, supplerer Torben Rune, direktør for telekonsulentfirmaet Netplan.
Vil også miste kabel-tv-kunder
Han påpeger, at kunderne ikke kun vil flygte inden for telefoni og bredbånd, for de nye netværk kan også levere tv-signaler i højere kvalitet end de nuværende kabel-tv-netværk.
- Derfor vil TDC også miste kabel-tv-kunder i massevis, forudser Torben Rune.
Han opfordrer TDC og de øvrige konkurrenter til allerede nu at indrette sig på en helt ny konkurrencesituation. For elselskaberne vil ikke forsvinde, selv om deres forretningsmodel i første omgang skulle vise sig at slå fejl.
- Fiberkablerne er en investering på linie med strømkabler, så afskrivningen er 30, 40 eller 50 år. Vi kommer til at betragte det som en del af bygningen, spår Torben Rune.
Sidste salgsdato på kobbernettet er udløbet
Han fastslår, at der for første gang nogensinde er udbrudt konkurrence på den del af det faste telenet, som strækker sig helt ud til kunderne, også kaldet accesnettet eller det rå kobber.
- Og vinderen bliver den, der står med fiberen, for sidste salgsdato er ved at være udløbet på kobbernettet, mener Torben Rune.
Ifølge Kim Sonne fra Dansk Bredbånd tager danskerne i stadig større stil de nye netværk til sig.
- For et par år siden koblede 25 procent af beboerne sig på nettet, når vi kablede en ny ejendom. I Præstø er der 40 procent, fortæller han.
Og det er vel at mærke ikke kun privatkunderne, som teleselskaberne på den måde mister. I Præstø er der 49 virksomheder. 32 af dem har valgt en internetforbindelse på det nye bredbåndsnetværk. Endnu leverer Dansk Bredbånd kun telefoni til privatkunder i Præstø, men det kommer også som erhvervstilbud.
Elselskabernes nye marked
Kim Sonne finder det helt naturligt, at elselskaberne går ind på bredbåndsmarkedet.
- Energiselskaberne er for ganske få år siden blevet liberaliseret. De har et kerneprodukt, hvor de reelt ikke kan udvide omsætningen. Tværtimod pålægger myndighederne dem at sikre, at forbruget reduceres. Derfor ser de frem til en dalende omsætning og indtjening, med mindre de kan finde alternative indtægtskilder, forklarer han.
- Er der en ekspertise, som energiselskaber har, så er det at etablere, drive og vedligeholde infrastruktur. Det har de gjort i en menneskealder. Energiselskaberne producerer heller ikke selv strøm, men ligger infrastrukturen til og servicerer kunderne, tilføjer han med henvisning til, at de fleste elselskaber vælger samarbejdsparter til at levere internetadgang, telefoni og tv-signaler.
Ifølge Kim Sonne kan udviklingen kun forsinkes, hvis teleselskaberne sænker prisen på ADSL og fastnetabonnement voldsomt, eksempelvis til halvdelen af det nuværende niveau. Det vil, erkender han, gøre det vanskeligere at overbevise kunderne om, at de skal opgradere til de nye supernetværk.
Teleselskaber vil samarbejde
Direktøren for Telias danske fastnetforretning, Peter Bredgaard, har ikke lyst til at give sit bud på, hvordan han ser udviklingen af de nye bredbåndsnetværk.
Han nøjes med at konstatere, at Telia ikke selv har tænkt sig at lægge fiber ud til private danskere. Derimod ejer Telia selv et fibernetværk, som binder de største byer i Danmark sammen, og derfor mener han, at der er basis for at samarbejde med elselskaberne. Han vil dog ikke svare på, om Telia allerede er i gang med den slags samarbejde.
TDC's administrerende direktør, Henning Dyremose, har også tidligere inviteret elselskaberne til samarbejde. TDC er selv i gang med at lægge flere fiberkabler på Fyn, men det netværk skal kun dække virksomheder og offentlige institutioner, ikke private virksomheder.