I al stilhed har Facebook gennem det seneste år arbejdet på en nyhedslæser ved navn Reader, som skal bringe Facebook tættere på at blive fremtidens avis.
Det skriver den amerikanske avis Wall Street Journal.
Allerede tidligere på året løftede Facebooks stifter Mark Zuckerberg lidt af sløret for det sociale netværks ambitioner på området, da han ved præsentationen af Facebooks nye 'news feed' sagde:
"Jeg ønsker, at Facebook skal være den bedste personaliserede avis i verden."
Bliver næppe afløser for Google Reader
I sidste uge præsenterede Facebook en ny video-funktion til Instagram ved en presseevent, hvor indholdet var omgærdet med stor mystik.
Og allerede ved den lejlighed gik der rygter om, at Facebook havde inviteret pressen for at præsentere en nyhedslæser.
I så fald ville lanceringen have fundet sted, blot 10 dage før Google lukker og slukker for sin nyhedslæser Google Reader.
Men ifølge Wall Street Journal vil Facebooks kommende nyhedslæser dog have mere tilfælles med den populære app Flipboard end med Google Reader. Flipboard er en slags moderne socialt magasin, der har flere end 50 millioner brugere.
Det står ikke klart, hvornår den nye nyhedslæser-app vil blive lanceret, men ifølge Wall Street Journal har app'en været under udvikling i omkring et år.
Avisen formoder, at en kommende nyhedslæser er en del af Facebooks plan om at få brugerne til at tilbringe stadigt mere tid på det sociale netværk, så de dermed også blive eksponeret for flere annoncer.
Facebook skal rekonstrueres
Wall Street Journal påpeger også, at nyhedslæseren kan ses som et led i et projekt, hvor Facebook forsøger at rekonstruere sin identitet.
Som bekendt var Facebook oprindeligt et netværk for universitetsstuderende, men har i dag mere end en 1 milliard brugere og har efterhånden udviklet sig til at være et stort interesse-fællesskab.
Her ønsker Facebook, at det i fremtiden skal være endnu lettere for folk at opdage nyheder og følge med i begivenheder og debatter, mens de finder sted. Et område, hvor konkurrenten Twitter i øjeblikket har relativt stor succes.
Derfor er det ifølge avisen heller ingen tilfældighed, at Facebook for nylig kunne introducere de såkaldte hashtags. En funktion der har nydt stor popularitet på netop Twitter.
Ung stjernedesigner er hovedmanden
Nyhedslæseren bliver udformet som en app, der både virker til smartphone og tablets, og der bliver i høj grad tale om en social læseoplevelse, hvor brugerne kan følge med i, hvilke artikler der er særligt populære blandt deres venner og andre Facebook-brugere.
Ifølge Wall Street Journals oplysninger er det den unge brugerfladedesigner Mike Matas, der er hovedmanden bag projektet. Mike Matas har blandt andet en fortid hos Apple og Nest, der laver digitale termostater.
Matas blev ansat i Apple som blot 19-årig, hvor han stod bag centrale dele af brugerfladedesignet i iOS. Han er blandt andet manden, der har designet det ikoniske grønne batteri-symbol i iOS.
Og mere interessant i denne sammenhæng er det, at han også har lavet app-udgaven af Al Gores bog "Our Choice". Et projekt, der er blev døbt "A Next Generation Digital Book.".
Læs også:
Facebook blæser til video-krig på nettet
Det kan give god mening at droppe firmaets Facebook
Fullrate gider ikke være på Facebook eller Twitter længere