Der skal stadig produceres spil i Danmark, men det bliver nok i en lidt anden form end tidligere.
Et dugfriskt eksempel på at tiderne bliver anderledes er, at IO Interactive, der blandt andet står bag kæmpesuccesen Hitman, fyrer halvdelen af staben.
"Det er enormt trist, at IO må fyre så mange, men det er jo ikke første gang, at man må skære ind til benet. Sådan er det ofte i en meget projektorienteret organisation," siger Klaus Hansen, der er direktør i Producentforeningen, branche- og arbejdsgiverorganisation for danske indholdsproducenter, herunder spil-branchen.
Og der er en ændring på vej, vurderer han.
"Det er svært at udvikle de helt store titler til 100-150 millioner kroner. Der er sket en stor forandring inden for de sidste fem år, hvor spiludviklingen går i retning af lidt mindre udgivelser."
Det er eksempelvis app-markedet, der trækker publikum i den lidt lettere spil-retning.
Niche-spil
Er fyringerne i IO et eksempel på, at det er umuligt at producere computerspil i Danmark?
"Det er ekstremt svært at udvikle de helt store konsolspil. Men det er til gengæld langt lettere at komme ud på markedet i lidt mindre målestok i dag med eksempelvis apps eller pc-spil. Derfor ser vi flere mindre udviklingshuse," siger Klaus Hansen.
"Mellem 2000 og 2005 vil alle gerne udvikle de store spil til konsollerne. I dag finder virksomhederne deres eget lille område, hvor de så kan gøre det godt med lidt mindre budgetter."
Hvorfor er der sket det skred mod mindre udgivelser?
"Finanskrisen har ændret markedet meget. Det er en meget stor satsning at udgive et spil til 100 millioner kroner, hvorimod mindre budgetter lettere kan tjene sig hjem. Det er nok den væsentligste forklaring."
Mangler der penge til udviklingen?
Den største udfordring i spilbranchen er investeringskapital. Vi havde håbet, at regeringen ville komme med en kreativ vækstplan for et par måneder siden, men den kom ikke. Anbefalingen fra det udvalg, der lavede oplægget til regeringen, var en pulje på 100 millioner kroner. Ikke som støtte, men som investeringskapital til spiludvikling. Det mangler der stadig ekstremt meget."
Vurderer du, at der er plads til spiludvikling i Danmark i fremtiden?
Ja, absolut. Vi forventer en stor vækst i 2013 i den samlede produktionsomsætning i spilbranchen."
Den danske spilindustri var for få år siden lovende og spirende. Nu ligger store dele af den i ruiner. Få overblikket i Computerworlds gennemgang af en branche i krise: Den danske spilbranche på ruinens rand
Læs også:
Hitman-firma fyrer halvdelen af danske ansatte - 100 mand skal ud