Mens fulde gymnasiestuderende landet over er i fuld gang med at feste til den lyse morgen og glæde sig over den nye hue, må panderynkerne være ved at komme frem hos de lidt ældre it-studerende.
For der er stadig markant ledighed blandt it-dimittender.
Flere statistikker viser, at det ikke ser godt ud med ledigheden blandt it-folk.
Således viser den seneste opgjorte måned fra Prosa, at ledigheden for personer under 25 år er på hele 18,51 procent, mens tallet er lidt lavere for næste gruppe, de 25-29-årige, som har en ledighedsprocent på 10,36.
Akademikernes (fem akademiske a-kasser) tal giver også grund til bekymring. Her er den generelle ledighed blandt cand. it.'ere markant højere end de fleste andre akademiske uddannelsesretninger, mens omkring 25 procent af de nyuddannede cand. it.'ere var ledige i seneste opgjorte måned.
Hver fjerde kommer ud i arbejdsløshed
Og på det universitet, hvor flest nyuddannede it-kandidater bliver udklækket, IT-Universitetet (ITU), er situationen ikke meget bedre.
Lidt over 80 procent af de nyuddannede fra ITU kommer i arbjede, hvilket altså vil sige at omkring hver femte ikke gør. En del af de nyuddannede på ITU kan således stadig se frem til arbejdsløshed.
"Vi må desværre sige, at det er relativt konjunkturafhængigt, når det kommer til de nyuddannede it-folk. Det ser bestemt ikke lige så pænt ud, som det gjorde i 2008," siger Mads Tofter, der er rektor på ITU.
Går strålende på universiteterne
Men selvom beskæftigelsessituationen ikke er særligt opmuntrende for de studerende, har der aldrig været så mange ansøgere.
I alt har ITU godt 2.250 aktive studerende og modtog sidste år 223 nye håbefulde studerende ud af over 1.000 ansøgere.
For det er simpelthen blevet in at få sig en solid uddannelse, og det er rektoren selvfølgelig meget tilfreds med.
"Man kan altid diskutere, om glasset er halvt tomt eller halvt fyldt, men det er sørme svært at være rigtig utilfreds med udviklingen."
"Man kan altid diskutere, om glasset er halvt tomt eller halvt fyldt, men det er sørme svært at være rigtig utilfreds med udviklingen. Dermed ikke sagt, at der ikke er mange udfordringer, for det er der, men det viser bare, at it spiller en stadig vigtigere rolle i vores samfund."
Han forklarer videre, at kandidatproduktionen for de danske universiteter er fordoblet i løbet af de sidste ti år, hvilket han mener, at alle universiteter bredt kan tage æren for.
"Der er rekord på rekord hvert år på, hvor mange der bliver optaget. Vi skal hele tiden gøre os umage med at gøre det endnu bedre, men at tingene går i den rigtige retning, mener jeg ikke, der kan være meget tvivl om," siger Mads Tofte.
Men det er ikke alle uddannelserne, der er lige hårdt ramt. Særligt de meget tekniske nyuddannede, som erhvervslivet hungrer efter, er der hårdt brug for.
"Der er også stor variation mellem uddannelserne omkring, hvor godt kandidaterne klarer sig på beskæftigelsesfronten. Superprogrammørerne får for eksempel stadigvæk job."
Sådan har vi gjort it populært
Og særligt en af de mere tekniske uddannelser på ITU synes at være meget populær blandt de studerende.
Her er softwareudvikling på ITU den it-uddannelse i landet, der er sværest at komme ind på. Således skulle man sidste år have et gennemsnit på 9,0 (9,4 på 13-skalaen) for at få en adgangsbillet til det studie.
Hvor nogle it-uddannelser virker noget støvede, upopulære og uden karaktergennemsnit overhovedet, har ITU altså formået at gøre softwareudvikling til et interessant studie for de unge.
Sådan tilrettelægger vi uddannelserne
En af grundene til populariteten skal måske findes i opbygningen af faget, hvor man for eksempel også fokuserer på andre ting end det helt tekniske.
"Ud over at lære java, algoritmer, datastrukturer og det, som man nu lærer på et datalogistudie, lægger vi også vægt på andre aspekter som eksempelvis globalt samarbejde. Det betyder, at de også får undervisning i retorik og arbejder sammen med studerende fra Singapore," siger Mads Tofte.
Sådan imødekommer vi udfordringerne
Men tilrettelæggelsen af fagene er ikke bare baseret på at få tiltrukket en masse studerende. Der er en række faktorer, der skal spille sammen, før det går op i en højere enhed.
"Vi har vores egen definition af, hvad en ideel uddannelse er, og vi har før lukket uddannelser ned, fordi vi ikke kunne få opfyldt alle vores mål."
Blandt andet sker planlægningen af uddannelserne på baggrund af aftagerpaneler og ved at snakke med dem, der ansætter de studerende.
Helt konkret skal den ideelle uddannelse på ITU opfylde tre parametre, oplyser rektoren:
1) tiltrække et stort antal velkvalificerede studerende.
2) indhold såvel som undervisning skal være i verdensklasse.
3) de studerende skal tilegne sig kompetencer, der er efterspurgt.
Lidt som at være direktør i det private
Det er de tre parametre, der er rektorens målredskaber, når han er med til at styre retningen for ITU.
"Vi tager alle tre dele meget alvorligt i planlægningen af uddannelserne. Det er ikke nok, at der for eksempel bare er mange ansøgere. Over 70 procent af vores dimittender får arbejde i det private erhverv, og derfor kigger vi meget mod det," siger Mads Tofte.
Det er faktisk lidt som at være direktør for en virksomhed at være rektor, mener han.
"Vi er løbende i dialog med dem, der ansætter vores kandidater. Og vi prøver hele tiden at vurdere vores kurs, efterspørgslen, behovene og udviklingen. Det er nok lidt det samme, som private virksomheder gør i forhold til at optimere deres leverancer i forhold til et marked," siger Mads Tofte.
Læs også:
Så svært er det for unge it-folk at få job